Miasto
09-48-32-ddcb8bf7959e2a37a97a9d2bc20c8943.jpg
Mapa Wolnego Miasta Greyhawk
Wolne Miasto Greyhawk

Domena Greyhawk

Inne nazwy Greyhawk, Klejnot Flanaess
Lokalizacja Oerth
Rząd Jego Uroczysta Władza, Lord Burmistrz Greyhawk, Nerof Gasmal (PN mężczyzna człowiek Łtr12)
Mieszkańcy ludzie, niziołki (lekkostopi), gnomy, elfy (leśne), krasnoludy, półelfy, półorki
Charaktery Neutralny
Religia Zilchus, Pelor, Święty Cuthbert, Norebo, Fharlanghn, wiele innych
Organizacje
Ważne miejsca Zamek Greyhawk, Karczma Zielonego Smoka

Herb Miasta Greyhawk

Miasto Greyhawk kontroluje znaczny teren rozpościerający się od północnych wybrzeży Zatoki Mętnej, do południowych wybrzeży Zatoki Środkowej na jeziorze Nyr Dyr. Wzgórza Kurhanów i Abber-Alz wyznaczają wschodnią granicę tych ziem, natomiast zachodnia granicą leży w obrębie Sękatej Puszczy i wzdłuż krawędzi Uwiądłego Lasu. Każde Miasto Greyhawk ma własną historię zdobycia niepodległości. Gdyby cały region nie był zagrożony poczynaniami ościennych krain, żadne z tych miast nie zgodziłoby się dobrowolnie należeć do domeny Greyhawk "Imperia" Pomarj i Ziem Jaskrawej Pustyni postrzegane są jako niestabilne i całkiem niebezpieczne. Dodatkowo ani Dyvers, ani Celene, zachodni sąsiedzi Greyhawk, nie darzą wolnego miasta zbytnim uczuciem. Księstwo Urnst na wschodzie, to umiarkowany sprzymierzeniec. Żołnierze wolnego miasta są zazwyczaj uzbrojeni w miecze i pałki, a armia posiada także znaczną liczbę kuszników. Wszyscy mają kolczugi i tarcze, z wyjątkiem marynarzy z Hardby, którzy noszą skórzane pancerze. Milicja Greyhawk patroluje cały obszar, rozprawiając się z nieposłusznymi elementami takimi jak bandyci, Rhennee, orki i różne potwory. Główne siły milicji Greyhawk skupione są na południu, odpierając niekończące się najazdy orków i goblinoidów z podbitego Dzikiego Wybrzeża. Wojsko ma także dalekomorskich Marynarzy z Hardby na Mętnej Zatoce, posiadających sześć wojennych galeonów oraz Górską Milicję z Abbor-Alz z dwudziestką "podniebnych jeźdźców" dosiadających gryfów. Rzeka Selintan i Szlak Rzeczny biegnący wzdłuż niej są głównymi szlakami podróżnymi Greyhawk, łącząc Zatokę Mętną z Nyr Dyv. Droga Zachodnia niesie ruch do Dyvers i dalej, podczas gdy Szlak Urnst przekracza Wzgórza Kurhanów, prowadząc na wschód. Przez wolne miasto przemieszcza się handel z całego Flanaess i można znaleźć tu ludzi ze wszystkich krajów. Oprócz bycia centrum handlowym, Greyhawk jest również miastem nauki. Uniwersytet Sztuk Magicznych i Szara Uczelnia to jedne ze szkół, które przyciągają tu licznych studentów. W końcu jest to także miasto dyplomacji, mężowie stanu i politycy z krajów środkowego Flanaess służą tu jako ambasadorzy podpisując przymierza i układy. Miasto Greyhawk jest rządzone przez lorda burmistrza, obieranego przez Rządzącą Oligarchię składającą się z od dwunastu do osiemnastu głównych gildii, przywódców wojskowych, ważnych kapłanów i czarodziejów miasta. Społeczeństwo domeny Greyhawk poza granicami miasta ma niewielki wpływ na rząd. Rada Burmistrzów i Panów Ziemskich Greyhawk rzekomo daje przywódcom pośledniejszych społeczności domeny miasta głos w rządzie, ale jej coroczne zebrania praktycznie nie mają władzy. Hardby w szczególności popiera swoją rządzącą gynarchię, wobec tego miasto okupowane jest przez wojsko Greyhawk. Pobliskie osady i miejscowości również pragnęłyby przywództwa gynarchów, idąc za przykładem obecnego dyspotriksa podważającego władzę wolnego miasta.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Miasto, które miało przyciągać tak wiele uwagi świata, zasadniczo powstało stulecia temu jako skromna wioska przy rzece Selintan. Zbudowana wokół placówki kupieckiej, początkowo osada weszła we władanie miejscowego watażki, którego zamek stał na wzgórzu nad wioską. Po kilku latach zdobywania bogactwa z podatków oraz dzięki otwartemu bandytyzmowi, wpływ suwerena Greyhawk zwiększył się na tyle, że przyjął on nowy tytuł: Landgrafa Selintan. Pierwszy syn Landgrafa został zaślubiony z córką gynarchy Hardby, umacniając w ten sposób przymierze dające kontrolę nad całą doliną rzeki Landstdatowi Selintan. Miejsce to osiągnęło szczyty za osoby ostatniego landgrafa, tak zwanego Szalonego Arcymaga, Zagiga Yragerne. Ten mieszkaniec Dzikiego wybrzeża był odległym, choć prawowitym dziedzicem stanowiska landgrafa. Panowanie Zagiga jako lorda burmistrza i landgrafa, było najbardziej udanym w historii Greyhawk. Umocnił on miasto, zreformował wiele z jego bardziej uciążliwych praw, założył uniwersytet i przyniósł dobrobyt całemu regionowi. Budowa Zamku Greyhawk była nieporównywalnym osiągnięciem inżynieryjnym. Chociaż jego niektóre plany wydawały się być bezcelowe lub nawet niebezpieczne, ogólnie rzecz biorąc, jego panowanie przyniosło wiele korzyści miastu Greyhawk i jego mieszkańcom. W końcu jego ekscentryzm nie pozwolił mu dłużej sprawować władzy. Nie miał także następcy. Po wielu latach braku władcy, Greyhawk w 498 WR został proklamowany wolnym i niepodległym miastem, przecinając wszelkie polityczne więzi (które w tym czasie i tak już prawie nie istniały) z Wielkim Królestwem. Stare Landstadt zostało zniesione, a władza absolutna została formalnie przekazana Rządzącej Oligarchii. Chociaż miasto mogło wykorzystać na swoją korzyść obiecującą spuściznę Zagiga, szybko rozpoczął się jego upadek. Po 500 WR, Greyhawk stracił władzę nad dużą częścią swoich poprzednich włości, z których najważniejsze było Dzikie Wybrzeże i Hardby. W Hardby czarodziejki, kobiety rycerze i możne przywróciły suwerenną gynarchię, chociaż tradycyjnie tytuł gynarchy należał do domu Yragerne. Tak więc kobiety z Hardby nazwały swojego nowego władcę despotriksem, który rządził królestwem od niższego Selintan do Abbor-Alz. Greyhawk ostatecznie odbudował swoją potęgę kilka dekad temu, zarabiając na skarbach znalezionych w kilku miejscach, a szczególnie pod ruinami Zamku Greyhawk. Do czasu Wojen o Greyhawk, miasto ponownie było nazywane "Klejnotem Flanaess" (nazwą utworzona przez Zagiga) i przyjmowało rosnącą liczbę podróżnych. W wyniku wojen podróżnych zastąpili uchodźcy. Niektórzy z bogatszych uciekinierów nabyli wymyślone tytuły z obowiązkowymi sfałszowanymi rodowodami i historiami. W rezultacie prawdziwa historia miasta i otaczających go terenów powoli uległa zmianie. Greyhawk, mimo wszystkich trudności, jest obecnie bardziej żywy i prosperuje lepiej niż kiedykolwiek od czasów odejścia Zagiga Yragerne.

Dzielnica artystów[edytuj | edytuj kod]

Dzielnica cudzoziemców[edytuj | edytuj kod]

Dzielnica ogrodów[edytuj | edytuj kod]

Dzielnica rzeczna[edytuj | edytuj kod]

Dzielnica slumsów[edytuj | edytuj kod]

Dzielnica złodziei[edytuj | edytuj kod]

Wyższa dzielnica[edytuj | edytuj kod]

Clerkburg[edytuj | edytuj kod]

Źródła[edytuj | edytuj kod]

  • Żyjący Greyhawk: Przewodnik Geograficzny