Czarownica Feiya ze swoim lisim chowańcem.

Niektórzy pozyskują moce poprzez żmudne studia, inni dzięki oddaniu wierze, a jeszcze kolejni mają magię we krwi. Wiedźma (ang. witch) zaś pozyskują swoją moc dzięki obcowaniu z nieznanym. Chociaż nazwa profesji wskazuje na kobiety, to wiedźmami mogą równie dobrze być także mężczyźni. Zazwyczaj wzbudzające strach i bardzo często niezrozumiałe, wiedźma czerpią swoją moc z paku zawartego z jakąś Siłą z innego świata. Do obcowania z tym źródłem, wiedźma wykorzystuje swojego chowańca, dzięki temu zyskuje nie tylko znaczną liczbę zaklęć jakimi może władać, ale także kilka magicznych zdolności nazywanych gusłami (ang. hex). Wraz z doświadczeniem i rozwojem, wiedźmy mogą dowiadywać się coraz więcej o źródle z którego czerpią moc, ale część woli pozostawać w nieświadomość. Niektóre wręcz obawiają się swojego patrona, bojąc się tego czym jest naprawdę oraz jakie prawdziwe cele realizuje.

Wiele wiedźm to pustelnicy żyjący na obrzeżach społeczeństwa, lecz duża ich grupa żyje również w miastach, bardziej lub mniej otwarcie praktykując swoją magię. Wiele wiedźm podróżuje w różnych celach, najczęściej aby zdobyć większą wiedzę, albo żeby poznać lepiej siłę która stoi za ich magią.

Zdolności[edytuj | edytuj kod]

Podobnie jak w przypadku innych czaromiotów, podstawową umiejętnością wiedźm jest zdolność do rzucania zaklęć. wiedźmy, podobnie jak czarodzieje, muszą przygotowywać zawczasu zaklęcia, lecz nie posiadają żadnych ksiąg magii, zamiast tego wszystkie zaklęcia wiedźmy przechowywane są w jej chowańcu, z którym musi obcować w celu przygotowania czarów. 

Chowaniec wiedźmy niewiele różni się od chowańców, które mogą mieć czarodzieje lub zaklinacze, lecz z oczywistych względów jest on znacznie cenniejszy dla wiedźmy. Stanowi on namacalne połączenie między wiedźmą a Mocą która zsyła jej magię. Zmarły chowaniec może być zastąpiony już następnego dnia poprzez kilkugodzinny rytuał, lecz wiąże się to ze stratą wielu zaklęć które znał jego poprzednik. Wraz z rozwojem wiedźmy, jej chowaniec naturalnie poznaje nowe zaklęcia dzięki więzi z nieznaną Mocą, ale może również uczyć się czarów od innego chowańca wiedźmy, lub poprzez magiczne zwoje.

Drugą zdolnością jaką posiada wiedźma są moce nazywane gusłami. Są to zdolności czaropodobne które mogą być użyte przez wiedźmę raz dziennie. Zależnie od doświadczenia wiedźmy, siła tych mocy jest różna, począwszy od słabych uroków, a kończąc na mocy władania pogodą lub przyrodą.

Źródła[edytuj | edytuj kod]