Vilderavn

Vilderavn (ang. vilderavn) to złośliwe, zmiennokształtne duchy których typową postacią jest duży kruk, o rozpiętości skrzydeł od 2 do 3 metrów i wysokości 1 metra. Czasami można je spotkać w postaci wilka lub złowieszczego wilka lecz znane są również potworne postacie mieszające w sobie wilka i kruka, wyglądające niczym czarnopióry peryton. Mogą również przybrać humanoidalną postać i robią to zazwyczaj kiedy chcą zabić ważną ofiarę i zająć jej miejsce. Jeśli zdecyduje się przybrać taką postać vilderavn jest ubrany w czarną zbroję płytową, która jednak w ogóle nie ogranicza jego ruchów, a także dzierży wielki tasak którym potrafi się świetnie posługiwać. Są niezwykle przywiązane do swoich broni i niejednokrotnie nadają im imiona. Rany zadane przez vilderavna krwawią obficie i w nienaturalny sposób nie chcąc się zasklepić. Zarówno broń jak i zbroja są integralną częścią stworzenia i znikają w chwili jego śmierci.

Vilderavn dysponuje wieloma zdolnościami magicznymi związanymi ze śmiercią oraz pomagającymi mu w szpiegowaniu i szerzeniu cierpienia. Potrafi również posługiwać się magicznymi gusłami (ang. hex) niczym potężne wiedźmy.

Vilderavn przyciągany jest przez wojny i cierpienie, często krążą w pobliżu bitew, a szczególnie długotrwałych oblężeń. Najmocniej przyciągają ich władcy i dowódcy których przekonują do siebie błyskotliwymi słowami i zręcznie rozsiewanymi plotkami. Są oni oszustami i zwiastunami nieszczęścia, starając się zwieść władców królestw śmiertelników do waśni i bezowocnych wojen między sobą. Aby do tego doprowadzić często pielęgnują fałszywą reputację szermierczych mistrzów, błyskotliwych dowódców najemników, czy niesłusznie wygnanych szlachciców z odległych krain. Niezależnie kogo udają, rady vilderavnów wydają się na pierwszy rzut oka przepełnione mądrością i spostrzegawczością, przesiąknięte rozległą wiedzą historyczną, polityczną czy kulturową, a także dogłębną wiedzą wojenną. Jednakże, nawet jeśli początkowo rady prowadzą do zwycięstw ich ostatecznym celem jest doprowadzenie do zagłady wszystkich stron konfliktu. W kulminacyjnym punkcie walki, kiedy zwycięstwo wydaje się bliskie, vilderavny bardzo często puszczają w ruch lawinę zdrady niszczącą dotychczasowych sojuszników i powodującą niesłychane zniszczenia. Sama obecność vilderavna osłabia lojalność i wzbudza uczucia sprzyjające zdradzie i szerzeniu konfliktów. 

W chwili, kiedy królestwo władcy lub armia dowódcy, leży w kompletniej ruinie vilderavn zabija swoją ofiarę poprzez pozbawienie jej głowy. W takich chwilach może on wyrwać serce z piersi ofiary i pożreć jej duszę. Przez pewien czas zwiększa się jego zdrowie i siły, a także dusza takiego śmiertelnika zostaje przywiązana do zabójcy i nie może zostać wskrzeszona w żaden sposób. Więżąc taką duszą vilderavn ma dostęp do całej jej wiedzy i wspomnień i może przyjąć jej postać. Jedynie śmierć wiążącego ją vilderavna uwalnia taką duszę. 

Mówi się, że pierwsze vilderavny zostały stworzone przez okrutnego Baśniowego Władcę jako kara i rozliczenie dla pychy śmiertelnych władców, zwłaszcza tych którzy zawierzyli armii i stali w najazdach na dzikie tereny. Przechwałki i arogancja tych władców, którzy wierzyli że podbili wyznawców starej wiary obraziła tego Baśniowego Władcę, który wysłał vilderavnów aby przeniknęli do ich szeregów. Patrzyli z cienia poznając sposoby działania śmiertelników, aby lepiej wykorzystać ich własną broń przeciw nim samym. Poprzez udrękę i krew wyrywają oni sekrety śmiertelników z ich odsłoniętych nagich serc, tuż przed łaskawym wysłaniem ich w objęci śmierci. Jednakże nawet wtedy ofiary vilderavnów pokutują, rozciągnięte na progu zaświatów przywiązane do bezlitosnego serca baśniowych duchów. Wtedy też ich umysły są jak otwarta księga dla vilderavnów wykorzystujących ich wiedzę w okrutny i bolesny sposób. 

Vilderavny zabawiają się czasem oferując śmiertelnikom prorocze wizje lub kusząc podstępnymi umowami obiecując moc w zamian za krew niewinnych. Twierdzi wtedy że został przeklęty w zwierzęcą postać i jedynie krew niewinnych może odczynić zły urok. Jeśli ktoś jest na tyle głupi żeby zaakceptować umowę vilderavn często powraca odziany w ciało niewinnej ofiary aby dręczyć rzekomego sojusznika i doprowadzać go do szaleństwa. Może on nawet zaproponować ironicznie sklecone ograniczone życzenie w celu złagodzenia umowy i prawdziwego sprawdzenia śmiertelnego postanowienia.

Źródła[edytuj | edytuj kod]

  • Pathfinder Bestiary 5