FANDOM

Sprggan

Spriggan

Spriggany to złe, odrażające istoty baśniowe, spokrewnione z gnomami, które potrafią magicznie zwiększać swój rozmiar. Zarówno w mniejszej jak i większej formie wyglądają podobnie - mają brzydkie, mocno zbudowane ciała o żółtej skórze, ciemnych włosach i czerwonych oczach. Czasem zdarza się rudowłosy spriggan, co jest przez nie uważane za znak sprzyjającego mu szczęścia. Ich nosy są duże i bulwiaste, jednak mniejsze niż gnomie. Często noszą obfite wąsy i bokobrody, jednak nie mają w zwyczaju myć ich i czesać, co zresztą odnosi się do całego ich ciała i dobytku. W rezultacie spriggany śmierdzą wilgotną ziemią, zastanym potem i brudem. Nigdy nie opuszczają swych legowisk bez broni i zbroi (najczęściej włóczni i halabard, a także dyskretnie ukrytych sztyletów). Nigdy nie noszą przy sobie biżuterii, trzymając ją razem z resztą swoich skarbów w legowisku, gdzie zdarza im się siedzieć godzinami i wpatrywać w swoją własność.

W walce spriggany są sprytnymi i trudnymi przeciwnikami. Sprawnie wykorzystują swoją zdolność zmiany rozmiarów, razem ze swym ciałem zmniejszając lub powiększając również broń i inne przedmioty. W mniejszej postaci używają też kilku złośliwych zdolności magicznych (wpływ na ogień, skruszenie, przerażenie), natomiast w większej - brutalnej siły. W obu postaciach posiadają też dobrze rozwinięte umiejętności łotrzyka. Jeśli spotykane w grupie, istoty te nie są najlepiej zorganizowane i rzadko przebywają w jednolitym rozmiarze.

Spriggany cechują się dużym sprytem i bezwzględnością w dążeniu do swoich celów, którymi są zwykle sianie zamętu i czynienie szkody innym rasom. Wydają się czerpać wielką przyjemność z niszczenia cudzej własności i krzywdzenia niewinnych istot, z których najbardziej nienawidzą gnomów, zapewne z uwagi na łączące ich fizyczne podobieństwo. Bez wahania atakują osamotnione domostwa i bezbronne grupy istot, panicznie bojąc się natomiast uzbrojonych i zorganizowanych grup. Najczęściej podróżują w sforach składających się tylko z samców, samice natomiast pozostają w podziemnych norach, położonych w jaskiniach lub kazamatach pod opuszczonymi ruinami i rzadko oddalają się w celu innym niż zdobycie pożywienia. Samice parzą się z samcami ze znajdujących się w pobliżu sfor. Dzieci są przez nie wyrzucane po osiągnięciu dojrzałości. Samce zmuszone są przyłączyć się do którejś ze sfor a samice - znaleźć dla siebie legowisko. Spriggany cechują się stosunkowo wysoką śmiertelnością młodych.

Spriggany żywią się mięsem pochodzącym z polowania lub kradzieży, co wymusza duża ich ruchliwość. Samice zadowalają się owocami i runem leśnym, dostępnym w pobliżu ich legowisk. Mięso jest im ofiarowane przez samce jako część rytuału godowego. Istoty te nie mają naturalnych wrogów, jednak gnomy tępią je bez litości.

ŹródłaEdytuj