FANDOM

Smoki planarne (ang. Planar Dragons) to przedstawiciele tego gatunku zamieszkujący plany zewnętrzne (z paroma wyjątkami mieszkającymi na planach przechodnich). Esencja tych planów przemieniła je i całkowicie upodobniła do swojego rodzaju.

W przeciwieństwie do smoków takich jak chromatyczne, metaliczne czy klejnotowe, planarne smoki nie mają wrodzonego talentu do magii. Zamiast tego dysponują bogatym wachlarzem zdolności czaropodobnych (czyli efektów czarów na zawołanie). Im planarny smok starszy, tym więcej ich zyskuje - każdy gatunek ma swoją paletę zdolności czaropodobnych. Ich ataki naturalne (pazurami, zębami itp.) mają właściwości ataków magicznych, ze względu na ich pozaplanarną naturę. Najmłodsze osobniki nie mają jeszcze tej właściwości. (Cech tych jednak niektóre gatunki nie posiadają.)

Smok adamantytowyEdytuj

Zamieszkujący Bytopię

Smok aksjomatycznyEdytuj

Zamieszkujący Mechanusa

Smok arboreańskiEdytuj

Zamieszkujący Arboreę

Smok astralnyEdytuj

Zamieszkujący Plan Astralny

Smok bestialskiEdytuj

Zamieszkujący Ziemie Bestii, jest to wielki drapieżca który poluje na istoty typowo zamieszkujące jego plan, a także na złych przybyszy którzy kalają ową sferę. Lubi współpracować z innymi drapieżnikami, przybierając ich postać i nawet krzyżując się z nimi.

Smok bitewnyEdytuj

Zamieszkujący Ysgard, jest to bardzo wojowniczy smok który uwielbia szlachetną walkę. Przeraża swych wrogów, a towarzyszy broni motywuje. Czasami godzi się służyć za wierzchowca bohaterskim wojownikom.

Smok chaotycznyEdytuj

Zamieszkujący Limbo, ich natura jest różna ale zawsze chaotyczna. Nie znoszą cywilizacji i innych praworządnych społeczności. Jego zionięcie działa na różne sposoby, których nawet on nie kontroluje.

Smok cienistyEdytuj

Zamieszkujący Plan Cieni[1], są to smoki podstępne i okrutne. Uwielbiają półmrok i spotkać je można tam, gdzie Plan Cieni ma silne połączenia z Planem Materialnym.

Smok ektoplazmatycznyEdytuj

Zamieszkujący Półplan Ektoplazmy i Plan Astralny

Smok elizejskiEdytuj

Zamieszkujący Elizjum

Smok eterycznyEdytuj

Zamieszkujący Plan Eteryczny, potrafi też przenosić się na Plan Materialny, który często obserwuje ze swojego rodzimego planu. Jest chciwy i przy tym nieskory do walki, dlatego często kradnie upragnione skarby a potem skacze na rodzimy plan.

Smok harmonijnyEdytuj

Zamieszkujący Zewnętrze

KosmokEdytuj

Zamieszkujący Plan Astralny

Smok okeanosowyEdytuj

Zamieszkujący Plany Wyższe, a konkretniej Rzekę Okeanos która biegnie wzdłuż niebios. Ma dobrą naturę i często pomaga podróżnikom - ale też zaciekle broni niebios od obecności złych istot.

Smok piroklastycznyEdytuj

Zamieszkujący Gehennę, smoki o złej i ognistej naturze. Ich nastawienie odpowiada wulkanowi - mogą długo syczeć i wrzeć, ale gdy wybuchną, okazują potworną furię. Oprócz mięsa potrafią żywić się minerałami.

Smok ponuryEdytuj

Zamieszkujący Trzy Mroki, jest złowieszczym padlinożercą który woli unikać walki i ryzyka. Na jego grzbiecie rosną płyty, na których pojawiają się informacje o istotach które pożarł.

Smok promienistyEdytuj

Zamieszkujący Celestię, są to zaciekli wrogowie zła. Mimo to są przyjazne względem istot o dobrej naturze i często im pomagają. Ich ciała promienieją światłem, a dotyk uzdrawia.

Smok rdzawyEdytuj

Zamieszkujący Acheron, potrafi zmieniać metal w rdzę, którą się żywi. Rzekomo jego młodą wersją jest rdzewiacz.

Smok styksowyEdytuj

Zamieszkujący Plany Niższe, a konkretniej biegnącą wzdłuż nich Rzekę Styks. Jest on okrutnym, wężowatym drapieżnikiem który atakuje wszystko co chodzi po brzegach jego areału - gustuje w mięsie czartów oraz gnijącej padlinie.

Smok tartariańskiEdytuj

Zamieszkujący Carceri, dostosowuje się do różnych warunków, ale zawsze przyzwyczajony jest do ubogiego życia - jednocześnie stanowi oprawcę potępionych dusz, jak i jednego z więźniów okrutnego planu. Lubują się w więziennej atmosferze.

Smok wyjącyEdytuj

Zamieszkujący Pandemonium, to demoniczny smok o dzikim wyglądzie. Jest zupełnie szalony i nigdy nie przepuści żywej istocie, która może zostać jego posiłkiem. Nawet, jeśli jest ona golemem lub nieumarłym.

Smok żółciowyEdytuj

Zamieszkujący Otchłań (a konkretniej 518-stą warstwę), to dość tajemniczy, bezskrzydły smok. Zamiast skrzydeł ma macki, a na jego ciele występują magiczne runy. Nie potrafi wydać z siebie żadnego dźwięku, jednak nie potrzebuje tego by okazać agresywną i złą naturę.

Jaszczur skutego loduEdytuj

Spotykany w Otchłani. Jest to biały smok, zmuszony do posłuszeństwa i przemieniony w żywą broń którą manipulują demony. Gwoździami przybito do jego skóry płyty z żelaznego pancerza, zaś małe demony pilnują by się nie wyswobodził.[2]

PrzypisyEdytuj

  1. Według Przewodnika Gracza po Faerunie.
  2. Według Czwartej Edycji.

ŹródłaEdytuj

  • Draconomicon
  • Dragons of Faerun
  • Przewodnik Gracza po Faerunie
  • Draconomicon: Chromatic Dragons
  • Księga Potworów II
  • Dragon Magazine #344