FANDOM

LungDragons1

Smoki Lung: (od lewej) yu lung (rybi smok), chiang lung (smok rzeczny), li lung (smok ziemny), lung wang (smok morski).

LungDragons2

Smoki Lung: (u góry) pan lung (spiralny smok), (po lewej) shen lung (duchowy smok), (po środku) t'ien lung (niebiański smok), (po prawej) ten mi lung (smok tajfunów)

Smoki Lung (ang. lung dragons, chiń. smok), jak są określane w 3 edycji D&D, zwane też smokami orientalnymi (ang. Oriental dragons) w edycjach 1 i 2.

Większość smoków orientalnych jest przedstawicielami Niebiańskich Władz, aparatu władzy potężnych duchów, którym przewodzi Niebiański Cesarz. Każdy podgatunek orientalnego smoka ma powierzoną przez Niebiańskie Władze poszczególną rządową funkcję; przykładowo chiang lungi powierzone mają strzeżenie rzek i jezior oraz zsyłanie deszczów.

Każdego roku funkcjonariusze orientalnych smoków wyruszają do Niebiańskiego Pałacu by zdać raporty z działalności i zdarzeń minionego roku. Nagrody i kary są rozdzielane w oparciu o ocenę raportów. Skorumpowany czy nieudolny smok może zostać usunięty i zamieniony nową osobą mianowaną na jej stanowisko; pracowity smok może zostać awansowany do stanowiska o wyższej odpowiedzialności.

Opisane po raz pierwszy Fiend Folio 1e (1981) zostały przedstawione jako smoki orientalne (choć chińskie słowo lung oznaczające smoka występowało w nazwie każdego gatunku), bez kontekstu fabularnego, jako potwory z bestiariusza. W MC3 Monstrous Compendium Volume Three: Forgotten Realms Appendix (1989) opisano je jako występujące w krainie Kara-Tur, gdzie wyznawane są Niebiańskie Władze. W Krainy Wschodu (2001) po raz pierwszy nazwano je smokami lung i uogólniono ich występowanie na wszystkie orientalne krainy. Mając na uwadze, że według Legends & Lore (1990) i On Hallowed Ground (1996) Niebiańskie Władze to także nazwa bóstw obrządku chińskiego, wskazywałoby to na występowanie smoków orientalnych na setkach światów materialnych. W Draconomicon: The Book of Dragons (2003) w kontekście smoków jako postaci graczy, smoki lung zaliczane są do prawdziwych smoków.

Smoki LungEdytuj

Smok Łuski Broń oddechowa lub inna Charakter Obowiązki od Niebiańskich Władz Terytorium
Yu lung (rybi smok)
Chiang lung (smok rzeczny)
Li lung (smok ziemny)
Lung wang (smok morski)
Pan lung (spiralny smok)
Shen lung (duchowy smok) matowe odcienie czerwieni, błękitu, zieleni, pomarańczu lub dowolna ich kombinacja brak, otaczają się wodnym ogniem chaotyczny neutralny asysta i ochrona chiang lungów tropikalne, podzwrotnikowe i umiarkowane jeziora i rzeki
T'ien lung (niebiański smok)
Tun mi lung (smok tajfunów)

W Fiend Folio 1e (1981) opisano sześć gatunków smoków orientalnych: rybiego yu lunga oraz pięć gatunków, w którye mógł się przeobrazić (spiralnego, ziemnego, duchowego, morskiego i niebiańskiego).

W MC3 Monstrous Compendium Volume Three: Forgotten Realms Appendix (1989) do smoków orientalnych dołączyły dwa nowe gatunki: smok rzeczny i tajfunów.

Zobacz teżEdytuj

ŹródłaEdytuj