FANDOM

Smoki katastroficzne (ang. Catastrophic dragons) to istoty żywiołacze o kształcie smoków. Opisane po raz pierwszy w Monster Manual 3 4e (2010), sejsmiczny, wulkaniczny i zamieci, oraz szerzej w Dragon #424 (czerwiec 2013), lawinowy i tajfunowy, oraz w Dragon #425 (lipiec 2013), pożogi i tornada.

Chromatyczne i metaliczne smoki są legendarne pośród wszystkich krain i kultur. Nawet prosty lud kojarzy płonące ruiny pozostawione przez natarcie czerwonego smoka bądź dławiącą tyranię jaką narzucić potrafi złoty smok w imię swego własnego prawego kredo. Wszyscy podróżnicy wiedzą, że błękitny smok zionie zabójczą błyskawicą, a srebrne smoki stanowią lepszych potencjalnych sprzymierzeńców niż ich miedziani krewni.

Chromatyczne i metaliczne smoki są żywymi stworzeniami czerpiącymi z energii żywiołów. Katastroficzne smoki są obdarzoną formą energią żywiołów. Są ucieleśnieniem żywiołowych kataklizmów, wywodzącymi się od prastarych jaszczurów, które odwróciły się od Tiamat i Bahamuta by przyjąć moc pradawnych podczas Wojny Świtu.

Katastroficzne smoki nie są żyjącymi stworzeniami ze specjalnymi zdolnościami odzwierciedlającymi kataklizmy. One są częścią środowiska, w którym żyją, a ich sama obecność rodzi kataklizmy, którym zawdzięczają nazwę. Wygląd katastroficznego smoka nie jest nigdy niczym więcej niż omen nadchodzącej śmierci i nieszczęścia.

Obecna wiedza o katastroficznych smokach sprowadza mnogość przeróżnych odmian do siedmiu. Do kataklizmów które uosabiają należą grzebiącą lawina, mrożąca zamieć, drżąca sejmika, wygłodniałe tornado, walący tajfun, wybuchowy wulkan oraz spopielająca kości pożoga.

PochodzenieEdytuj

Katastroficzne smoki pojawiły się po raz pierwszy podczas Wojny Świtu, po śmierci Io. W reakcji na zniszczenie smoczego boga, większość dzieci Io wyzwoliło jeszcze większą furię na pradawnych. Jednak dla niektórych smoków upadek Io przepowiadał przegraną bogów w tej wojnie.

Te niewierne smoki postrzegały Tiamat i Bahamuta jako samolubnych wyzyskiwaczy dziedzictwa Io - słabeuszy nie mogących żywić nadzieję by przeciwstawić się siłom, które rozszczepiły ich z ciała upadłego boga. Miast podążać za parweniuszowskimi smoczymi bożkami, te zagubione smoki ostatecznie zwróciły się ku - bądź zostały przez nią skorumpowane - potęgi pradawnych.

Władcy chaosu postrzegali na tych dezerterów jako potencjalnych sprzymierzeńców w swojej sprawie i ci pradawni obdarzyli je darem niepohamowanej żywiołowej energii. Podczas Wojny Świtu wiele katastroficznych smoków służyło pradawnym z własnej woli, wymazując pokosy wrogich żołnierzy - w tym inne smoki - a nawet łupiąc boskie domeny. Inne siały zniszczenie dla niego samego. Kiedy pradawni ostatecznie upadli, katastroficzne smoki rozproszyły się pośród światów i planów.

Zniszczenie i odrodzenieEdytuj

Proces przeistoczenia, który stworzył katastroficzne smoki, wiązał się z przedłużonym wystawieniem na ekstremalny wpływ żywiołowej siły. Te smoki, które przetrwały mroczne eksperymenty pradawnych, odrodziły się jako bronie zaostrzone do wyniszczenia sił bogów.

Ta drastyczna rekonstrukcja ich fizycznych form zrodziła równie traumatyczną zmianę w psyche katastroficznych smoków. Pochłonięte przez żywiołowa furię, ich więź z fizycznym światem została zerwana, zmuszając je do ucieczki w swe własne umysły i stracić kontakt z rozdartym wojną światem. W wielu przypadkach pradawni nasycili katastroficzne smoki nie tylko mocą żywiołów, lecz także ich własną jątrzącą zawiścią i szaleństwem.

FizjologiaEdytuj

Katastroficzne smoki przypominają na pierwszy rzut oka inne rodzaje smoków, lecz ich przyjęcie pradawnej potęgi czyni ich fizycznie unikatowymi pośród smoczego rodzaju.

Katastroficzne cechyEdytuj

Katastroficzne smoki mają ogólną postać innych rodzajów smoków - jaszczurowaty kształt, wielkie skórzane skrzydła, długie szyje i pazurzaste łapy. Choć cechy te są czymś nieco więcej niż fizycznym wspomnieniem postaci katastroficznego smoka i służą jako przekaźnik żywiołowej mocy manifestowanej przez każdego smoka.

Smoki katastroficzne nie składają się z żywego ciała śmiertelnych stworzeń. Składają się z ożywionej materii żywiołu, obdarzonej życiem przez prastarą magię ich pradawnych patronów. Choć osiągają standardowe wieki wszystkich smoków, katastroficzne smoki nie odzwierciedlają cyklu życia metalicznych i chromatycznych smoków. Nie rozmnażają się, nie składają jaj w tradycyjnym sensie i nie czuwają nad swymi młodymi jak pozostałe smoki.

Poszczególne katastroficzne smoki mogą przybrać unikatową fizyczną postać dzięki swej mocy. Smoki burzy mogą mieć wiele głów lub ogon, którego koniec łączy się ponownie z ciałem. Smoki ucieleśniające ziemię mogą nie mieć kończyn czy skrzydeł, miast tego unosząc się w powietrzu magicznie w postacie imitującej żywiołową katastrofę, którą przewodzą.

Anatomia zewnętrznaEdytuj

Anatomia wewnętrznaEdytuj

Katastroficzne łuskiEdytuj

Katastroficzne smoki nie mają skóry chronionej przez łuski tak jak prawdziwe smoki. Kiedy katastroficzny smok zostaje zraniony, czasem zrzuca niewielkie fragmenty swej materialnej esencji - odłamki znane jako katastroficzne łuski. Katastroficzna łuska zachowuje nieco żywiołowej esencji i może stanowić substytut alchemicznych odczynników wykorzystywanych jako składniki w niektórych rytuałach.

SpoczynekEdytuj

Cykl życiaEdytuj

Jaja i piętnoEdytuj

Formowanie i wyklucieEdytuj

Jaja katastroficznych smokówEdytuj

ŹródłaEdytuj