Smok
Fang Dragon 3e.jpg
Smok zębaty z Kompendium Potworów: Potwory Faerûnu (2001)
Zębaty smok
Broń oddechowa Brak (wysysa ugryzieniem energię życiową)
Łuski Szare i brunatne cętki
Teren Każde góry lub pustkowia
Charakter Chaotyczny neutralny

Jednym z najrzadszych ze smoczego rodzaju żyjącego w Zapomnianych Krainach jest zębaty smok: groźny przeciwnik, jeszcze chciwszy i bardziej drapieżny - ale też bardziej tchórzliwy - niż jego krewni.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Smoki zębate (ang. fang dragons) są chciwymi, drapieżnymi i przebiegłymi stworzeniami o ciałach opancerzonych płytami kostnymi. Na stawach ich kończyn łuski przechodzą w przypominające kły ostrogi, zaś długi, rozszczepiony ogon kończy się parą kościanych ostrzy w kształcie kos. Zębate smoki latają słabo, lecz potrafią wznieść się w powietrze jednym zamachem skrzydeł i rzucić się do przodu. Pokrywające ich ciało płyty mają szare i brązowe cętki, skrzydła są małe, lecz muskularne, a oczy błyszczą pomarańczowo lub czerwono. Głowy zębatych smoków zdobią liczne małe różki i szpikulce. Dodatkowo, smoki te mają łącznie cztery małe pazurki w które mogą łapać skarby, różdżki lub bronie nie większe niż sztylet. Używać ich mogą również do noszenia pierścieni lub gestykulacji przy rzucaniu zaklęć.

Ich kły (po sproszkowaniu) i płyny mózgowo-rdzeniowe są używane przy tworzeniu różnych magicznych przedmiotów, takich jak miecz grabieżca dziewięciu żywotów.

Zębate smoki uważa się za jedne z ulubionych istot Malara i Iyachtu Xvima.

Zwyczaje[edytuj | edytuj kod]

Smoki zębate żyją w górach lub na pustkowiach w każdym klimacie. Szukają zwierzyny raczej z dala od swych leż, które zwykle blokują wielkimi głazami, aby podczas ich nieobecności nie zakradli się doń intruzi. Z dala od gniazd także spożywają swe ofiary. Posługują się wieloma językami (w tym smoczym i wspólnym, oraz okolicznymi dialektami), lecz mówią dość kiepsko. Zwykły się targować, by uniknąć beznadziejnych lub ciężkich potyczek. Są skłonne do przemocy i gwałtownych wybuchów szału. Jedzą świeże mięso w każdej postaci, że szczególnym uwzględnieniem inteligentnych ssaków.

Smoki zębate nigdy nie atakują innych ze swego gatunku. Dobierają się w pary raz na około 60 lat - a rozstają po jednej nocy. Smoki te mają instynktowny zatarg z czerwonymi smokami, z którymi wzajemnie się nie lubią.

W Faerûnie[edytuj | edytuj kod]

W Krainach, smoki zębate pojawiły się po raz pierwszy w ruinach Myth Drannor. Nic zatem dziwnego, że niektórzy mędrcy spekulują iż są one w jakiś sposób powiązane z demonami rojącymi się w tym starożytnym mieście elfów od czasu jego upadku. Występują powszechnie w Gwiezdnym Lesie (region Cormanthoru), a rzadziej w Granicznym Lesie, Pajęczych Lasach, oraz innych lasach w rejonach Dolin, Sembii oraz Morza Księżycowego.

Walka[edytuj | edytuj kod]

Smoki te mają marne zdolności magiczne (w porównaniu z innymi), ale doprowadziły do perfekcji walkę fizyczną - prawie każda część ich ciała niesie śmierć. Dorosły smok zębaty jest równie silny co kamienny olbrzym.

Mają niepokojącą skłonność do bawienia się z ofiarą w nadzwyczaj okrutny sposób. Rozdzierają swymi pazurami i tną ogonami, by pozbyć się pobocznych wrogów - lub osłabić głównego oponenta, w którego smok może się następnie wgryźć.

Moce[edytuj | edytuj kod]

  • Przez swe kolce, pazury, kły i łuski, smoki zębate uderzają atakami wręcz tak silnie, jakby były o jedną kategorię większe - przykładowo, małe dziecko uderza z siłą jakby było młodym rozmiaru człowieka.
    • Jego skrzydła są jednak zbyt słabe by używać ich do ataku (jak robią to inne smoki).
  • 80% ich ataków może powalić lub oszołomić ofiarę rozmiaru średniego (np. człowieka) lub mniejszą (jeśli nie powiedzie jej się test siły lub wytrzymałości).
  • Ich "ostrogi" na łapach zadają dodatkowe obrażenia przy atakach pazurami (jeśli ofiara nie będzie dość zręczna by ich uniknąć).
  • Ugryzienie zębatego smoka wysysa punkty wytrzymałości z ofiar i przekazuje je smokowi.
    • Jeśli smok zginie w krótkim czasie po wyssaniu sił z ofiary, ta może je odzyskać poprzez obmycie swych brwi i klatki piersiowej w krwi z serca i mózgu smoka.
  • Dodatkowo, zębate smoki potrafią do woli naśladować każdy głos (także ludzki) czy dźwięk jaki usłyszały.
  • Smoki te potrafią rzucać kapłańskie czary z domeny Chaosu, Śmierci, Magii lub Ochrony.
    • Potrafią też używać wszechstronnych różdżek i magicznych zwojów które posiadły, ale zdarza się to rzadko.
  • Z wiekiem zyskują one zdolności czaropodobne (efekty czarów na życzenie):

Szare smoki[edytuj | edytuj kod]

W 4 edycji w Draconomicon: Chromatic Dragons (2008) pojawiły się szare smoki, które są przeistoczonymi przez rytuał Tiamat smokami zębatymi. Smoki zębate zostały wytępione, aż pozostały tylko nieliczne.

Różnice między edycjami[edytuj | edytuj kod]

  • W pierwszej i drugiej edycji smoki zębate nie posiadały zdolności do rzucania zaklęć. Występowała też niewielka różnica w ich zdolnościach czaropodobnych (które jednak sprowadzały się do tego samego).

Galeria[edytuj | edytuj kod]

Źródła[edytuj | edytuj kod]