Smok
Electrum Dragon 2e.png
Elektrumowy smok z Monstrous Compendium Annual Volume One (1994)
Smok elektrumowy
Broń oddechowa gaz osłabiający i dezorientujący
Łuski elektrumowe, jasnozłote, bursztynowe
Teren góry lub nieużytki, opuszczone budynki, góry, jaskinie
Charakter neutralny dobry

Smok elektrumowy (ang. electrum dragon) jest gatunkiem smoka metalicznego, opisany po raz pierwszy w Dragon Magazine #074 (czerwiec 1983) przez Eda Greenwooda. Widnieje tam jego łacińska nazwa na wzór innych smoków z 1 edycji AD&D, Draco Magus electrum (łac. Smok Magus elektrumowy).

Smoki elektrumowe są pokojowe i filozoficzne w naturze, lecz są zabójczymi, czujnymi i rozważnymi wojownikami kiedy sprowokowane. Mieszkają samotnie w legowiskach z kamienia (opuszczonych budynkach, górach, jaskiniach), lecz często goszczą odwiedzających, gdyż lubią wymianę, targowanie i filozoficzną debatę. Gromadzą rzeczy piękna niż pieniężnej wartości.

Walka[edytuj | edytuj kod]

W walce smoki elektrumowe preferują korzystanie z zaklęć i broni oddechowej z dystansu. Są mądrymi dowódcami, przewidującymi strategie przeciwników. W walce wręcz atakują zwykle dwoma przednimi pazurami i ugryzieniem. Mogą także podskoczyć by uderzyć wszystkimi czterema pazurami, lecz preferują runięcie i cięcie przednimi pazurami podczas przelotu, wlokąc swój zad i ogon by obłożyć wroga 2k6 obrażeniami od gruchotania.

Broń oddechowa smoka elektrumowego jest stożkiem unikatowego gazu, długim na 12 metrów o 10 metrach średnicy (1,6 metra u smoczej paszczy). Wywołuje osłabienie (jak zaklęcie promień osłabienia na jedną turę i/lub dezorientacja (jak zaklęcie) na dziewięć rund (wszystkie ofiary wykonują rzut obronny dwukrotnie - po razie na uniknięcie każdego efektu).

Elektrumowy smok rzuca zaklęcia i używa magicznych zdolności na poziomie równym 10 plus jego wartość kategorii wiekowej. Przy narodzinach mogą wykrywać i odczytywać magię. Rzucają także obronnie przeciwko wzsystkim zaklęciom rzuconym konkretnie przeciwko nim z premią +1 do rzutu. Z wiekiem zyskują następujące moce: Młody - infentyfikacja dotykiem (bez efektów osłabiających) na życzenie; Małoletni: zlokalizowanie przedmiotu raz dziennie; Dojrzały: rozproszenie magii trzy razy dziennie; Stary: telekineza dwa razy dziennie; Jaszczur: projekcja duplikatu raz dziennie; Wielki jaszczur: uzdrowienie (siebie lub innego, dotykiem) raz dziennie.

Środowisko/społeczność[edytuj | edytuj kod]

Elektrumowe smoki spędzają większość czasu na rozmyśleniach, często przycupnąwszy na górskich szczytach niczym nieruchome statuy. Są ciekawskie i lubią obserwować niezauważone poczynania stworzeń żyjących wokół nich. Większość swego czasu spędzają na poszukiwaniu pięknych przedmiotów lub praktykując magię (gdyż postrzegają piękno w samym korzystaniu z magii).

Elektrumowe smoki dobierają się około raz na stulecie, rozstając po krótkim czasie (spędzonym typowo na wymianie zaklęć i figlarnie rzucając się i tocząc razem po niebie). Rok po godach samica wydaje 1k4 gumowatych, długich na 0,3 metra jaj. Pozostawia je bez opieki; jaja są płodne 75% tego czasu i wykluwają się 2k12 dni po ich złożeniu.

Bionomia[edytuj | edytuj kod]

Elektrumowe smoki żywią się porostami, buszami i muskają z czubków drzew delikatne, młode liście. Żywią się także wszelkim rodzajem ryb, ptactwa i mięsa, szczególnie lubując się w mięsie wywernów i gryfów.

Niektóre elektrumowe opracowały nowe zaklęcia i sprzedawały lub przekazywały je ludziom i elfom. W niektórych miejscach elektrumowe smoki czczone są przez prymitywne plemiona bądź szanowane jako Mędrcy.

Źródła[edytuj | edytuj kod]