FANDOM

Dragonmark

Smocze znamiona tworzenia

Smocze znamiona (ang. dragonmarks) to niezwykłe znaki na ciele które obdarzają osobę nim naznaczoną magicznymi mocami. Nikt nie wie czym naprawdę są smocze znamiona, niektórzy uważają że to ucieleśnienie magii planu, pozostałości po trzech wielkich smokach - stwórcach planu, albo część Smoczego Proroctwa (ang. draconic prophercy). Cień sprawy nie jest znany.

Smocze znamiona wyglądają jak misterne znaki, o tak żywych kolorach, że wydają się świecić choć tak na prawdę nie wydzielają żadnego światła. Są one bardziej misterne i skomplikowane niż jakiekolwiek zwyczajne znamię czy tatuaż. Znamiona pojawiają się jedynie wśród siedmiu głównych ras tj, ludzi, elfów, półelfów, krasnoludów, gnomów, niziołków i półorków, dlaczego tak jest również nie jest wiadome. Nikt nie rodzi się ze smoczym znamieniem, objawia się ono w późniejszym wieku w chwili potrzeby związanej z rodzajem znamienia. Przykładowo osoba naznaczona znakiem leczenia dozna oświecenia że posiada moc uleczyć umierającego przyjaciela, a osoba ze znamieniem wykrywania instynktownie wie, że jedzenie przed nią jest zatrute. W takich chwilach smocze znamię wybucha uczuciem bolesnego ciepłą wypalając się na skórze nowo naznaczonej osoby. Znamiona objawiają się najczęściej w młodym wieku, choć nie jest to regułą i nawet dojrzałe osoby zostają nagle naznaczone tym znakiem. Zgodnie z magiczną naturą tych symboli, smocze znamiona nie są jedynie znakami na skórze, jeśli osoba ze znakiem zostanie w niego zraniona to na zasklepionej ranie znów pojawi się znamię. Jeśli smocze znamię znajduje się na czyjeś ręce, a ta ręka zostanie odcięta, to symbole po pewnym czasie pojawią się w nowym miejscu na ciele. Jeśli osoba ze znakiem dysponuje mocami zmiany kształtu, to smocze znamię jest widoczne w każdej postaci w jaką się zmieni. 

Istnieją trzy główne rodzaje smoczych znamion tj, najmniejsze, mniejsze i większe smocze znamiona. Nowo naznaczona osoba posiada zawsze najmniejsze smocze znamię, lecz w miarę osobistego rozwoju jest w stanie zwiększyć jego poziom i tym samym rozmiar znamienia, co bezpośrednio wiąże się z mocami jakimi będzie władał. Najmniejsze smocze znamię ma rozmiar około 12 centymetrów kwadratowych, mniejsze od 20 do 30 centymetrów kwadratowych, a większe od 40 do 50 centymetrów kwadratowych. Smocze znamiona obdarzają posiadacza czaropodobnymi zdolnościami których może używać przeważnie raz lub kilka razy dziennie. Rodzaj mocy jest zależny od rodzaju smoczego znamienia. Im większe znamię, tym potężniejszymi zdolnościami może władać osoba. Każdy rodzaj znamienia obdarza jedną mocą, dlatego też osoba z najmniejszym symbolem może władać jedną mocą, a osoba z większym, aż trzema. Podczas korzystania z mocy znaku, zaczyna ono migotać kolorami i wyraźnie się nagrzewać. Dopóki znamię nie ostygnie, nie można kolejny raz użyć zdolności jakimi obdarza. Z trzema podstawowymi rozmiarami smoczych znamion bezpośrednio związana jest profesja dziedzica smoczych znamion.

Istnieje jeszcze czwarty rodzaj smoczego znamienia, nazywany Siberys. Jest to tajemniczy, rzadko widywany rozmiar smoczego znamienia, zajmujący duże powierzchnie ciała (np, cały tors lub plecy) i obdarzający posiadacza jeszcze potężniejszymi mocami niż wcześniejsze rozmiary. Posiadanie znamienia Siberys bezpośrednio związane jest z rozwojem w rzadkiej profesji Dziedzica Siberysa.

Smocze znamiona bezpośrednio związane są z Domami Smoczych Znamion, wielkimi organizacjami zrzeszającymi osoby posiadające określone smocze znamię. Jako, że konkretne smocze znamiona objawiają się wśród konkretnych ras, to Znamienite domy zrzeszają tylko przedstawicieli odpowiednich ras. Domy smoczych znamion wywodzą się bezpośrednie od śmiałków z przeszłości u których pierwszy raz objawiło się odpowiednie smocze znamię, dlatego też każda osoba naznaczona tym znakiem jest w stanie prześledzić swoje dziedzictwo w Znamienitym domu. Potomkowie osób obdarzonych smoczym znamieniem mają większą szanse, że i u nich się ono objawi, dlatego też Domy smoczych znamion przeprowadzają tzw. Test Siberys, który ma wywołać tak duży stres u kandydata, aby objawiło się jego smocze znamię. Nie wiadomo jak wyglądają, ani jaką mają formę te testy w różnych znamienitych domach, tylko jego członkowie znają jego przebieg. 

Smocze znamionaEdytuj

PrzeczuciaEdytuj

Znamię przeczucia (ang. mark of detection) obdarza posiadacza mocami dostrzegania zagrożenia, wykrywania trucizn i magicznego spojrzenia. Znamię to objawia się wśród półelfów, a zrzesza je dom Medani.

OdkrywaniaEdytuj

Znamię odkrywania (ang. mark of finding) obdarza posiadacza mocami pozwalającymi na zlokalizowanie osób i przedmiotów, co czyni posiadaczy tego znamienia świetnymi badaczami i łowcami nagród. Znamię to objawia się wśród półorków, a zrzesza je dom Tharashk. 

KontrolowaniaEdytuj

Znamię kontrolowania (ang. mark of handing) obdarza mocami związanymi z opieką i kontrolą zwierząt. Znamię to objawia się wśród ludzi, a zrzesza je dom Vadalis.

LeczeniaEdytuj

Znamię leczenia (ang. mark of healing) obdarza magicznymi mocami uzdrawiania. Znamię to objawia się wśród niziołków, a zrzesza je dom Jorasco.

GościnnościEdytuj

Znamię gościnności (ang. mark of hospitality) obdarza mocami związanymi z jedzeniem i schronieniem. Znamię objawia się wśród niziołków, a zrzesza je dom Ghallanda.

KreacjiEdytuj

Znamię kreacji (ang. mark of making) obdarza mocami pozwalający naprawiać i kreować dobra materialne. Znamię to objawia się wśród ludzi, a zrzesza je dom Cannith.

PrzejściaEdytuj

Znamię przejścia (ang. mark of passage) obdarza mocami związanymi z transportem i teleportacją. Znamię to objawia się wśród ludzi, a zrzesza je dom Orien.

SkrybyEdytuj

Znamię skryby (ang. mark of scribing) obdarza mocami związanymi z pisaniem i komunikacją. Osoby z tym znamieniem specjalizują się w magii słowa pisanego, zostają oni dyplomatami i tłumaczami, jak również pomagają w komunikacji na duże odległości. Znamię to objawia się wśród gnomów, a zrzesza je dom Sivis.

WartownikaEdytuj

Znamię wartownika (ang. mark of sentinel) obdarza mocami chroniącymi stworzenia przed ranami. Znamię to objawia się wśród ludzi, a zrzesza je dom Deneith.

CieniaEdytuj

Znamię cienia (ang. mark of shadow) obdarza mocami wieszczymi i jasnowidzenia, jak również mocami do iluzji i oszustwa. Znamię to objawia się wśród elfów, a zrzeszają je dwa domy, dom Phiarlan oraz dom Thuranni.

BurzyEdytuj

Znamię burzy (ang. mark of storm) obdarza mocami kontroli pogody, co w konsekwencji pozwala na władanie wiatrem, deszczem i chmurami. Osoba z tym znamieniem może tworzyć drobne mżawki, jak i potężne ulewy, albo drobne zefiry albo wiatry pozwalające na napędzanie okrętu morskiego. Znamię to objawia się wśród półelfów, a zrzesza je dom Lyrandar.

OchronyEdytuj

Znamię ochrony (ang. mark of warding) obdarza mocami ochrony przed niechcianymi intruzami oraz przed kradzieżą przedmiotów. Znamię to objawia się wśród krasnoludów, a zrzesza je dom Kundarak.

Inne smocze znamionaEdytuj

ŚmierciEdytuj

Nikt z żyjących nie jest obdarzony znamieniem śmierci (ang. mark of death), zostało ono zniszczone w czasie Wojny Znamion. Objawiała się ono wśród elfów, a zrzeszane było przez dom Vol.

Aberrnet dragonmark

Smocze piętno

PiętnaEdytuj

Smocze piętno (ang. aberrant dragonmark), inaczej nazywane piętnem objawia się tak samo, jedynie wśród głównych ras, lecz raczej wśród osób nie związanych ze Znamienitymi Domami. Wynaturzone znamiona są pozostałościami znamion zniszczonych w Wojnie Znamion. Na pierwszy rzut oka wyglądają jak zwyczajne znamiona, lecz osoby z domów smoczych znamion od razu zobaczą różnice. Obdarzają one różnymi magicznymi mocami. Smocze piętna również mogą się rozwijać do większych rozmiarów. Osoby nazywane dziećmi Khybera rozwijają smocze piętna do dużych rozmiarów i mocy.

ŹródłaEdytuj

  • Eberron Campaign Setting
  • Eberron - Dragonmarked