FANDOM

Witaj na Sferopedii, polskiej encyklopedii Planescape, którą każdy może redagować!

Sferopedia powstała pod patronatem nieistniejącej już, polskiej społeczności fanów Planescape, Tam, gdzie łączą się sfery... w styczniu 2008 roku. Rozwijała się przez cały ten czas by stać się jednym z największych polskich źródeł wiedzy o świecie Planescape i dorównać materiałom dostępnych na angielskich encyklopediach oraz serwisie Planewalker. Sferopedia otwarta jest naturalnie na tematykę pokrewnych światów gry fabularnej Dungeons & Dragons takich jak Zapomniane Krainy, Dragonlance, Greyhawk, Dark Sun, Al-Qadim, Ravenloft i Eberron. Witamy cię tu i zachęcamy do lektury, a także do założenia własnego konta i rozpoczęcia współtworzenia haseł.

  • Planescape jest grą fabularną, nazywaną czasem również roleplayem lub RPG. Jeżeli dotąd nie miałeś styczności z takimi grami, zapoznaj się najpierw z tym artykułem.
  • Jeżeli orientujesz się w temacie gier fabularnych i chciałbyś zacząć poznawać Planescape, najlepiej skieruj się tutaj.
  • Jeśli zaś chciałbyś poznać pierwszy w Polsce fanzin Planescape - Sigilijską Śpiewkę, skieruj się tutaj.
3e-logo

Od kiedy tylko wydano 2 edycję, gry AD&D rozrastały się na sposoby, których nigdy przewidzieliśmy. Podróżowaliśmy przez ogrom bajecznych światów, od mglistego horroru Ravenloft, przez egzotyczne bazary Al Qadim i przez płonące oblicze Dark Sun. Teraz skłaniają się ku nam bezkresne horyzonty Planescape, a nawet poza tym dostrzegamy proporce falujące nad gromadzącymi się armiami Birthright. Oraz, oczywiście, przewodniczące ponad tym wielkie i legendarne Zapomniane Krainy.

Przedmowa do Player's Handbook AD&D 2 (1989)

Planescape
Ps-logo
Odkryj wieloświat! Wkrocz w bezkresne wszechświaty nieskończonej różnorodności, światy poza pierwszo-materialnymi sceneriami gier AD&D. Odkryj Sigil, Miasto Drzwi, przepełnione portalami do każdej innej warstwy każdego planu. Wszystko czego potrzebujesz, to właściwy klucz...
Zapomniane Krainy
3f-logo
Witaj w Faerunie, świecie potężnej magii, straszliwych potworów, pradawnych ruin i zapomnianych cudów. W tej krainie czekają na ciebie lśniące królestwa, pełne bestii pustkowia, niekończące się jaskinie i złowieszcze cytadele, rozciągające się od niebezpiecznych lasów Srebrnych Marchii do ludnych miast Morza Wewnętrznego. Zapomniane Krainy to najobszerniejsza kraina fantasy, jaką kiedykolwiek stworzono!

Zapomniane Krainy Opis Świata

Dragonlance
3d-logo
Sagi o krainach Krynnu opiewająwielu nieustraszonych bohaterów, którym przeznaczono odkrywać prastare sekrety i niszczyć straszliwe zło. Ty również - jak ci wielcy herosi - staniesz u boku dzielnych wojów i wyruszyć na spotkanie przygód. Opowieści o waszych śmiałych czynach staną się najnowszymi legendami świata Dragonlance, świata Smoczej Lancy.

Opis z okładki Smocza Lanca Opis Świata

Greyhawk
Gh-logo
Wkrocz do Flanaess - stłoczonej gromady królestw i państewek, wielkich i maluczkich, walczących o przetrwanie i supremację nad sobą nawzajem oraz niezliczonymi wrogami zarówno z wewnątrz jak i z zewnątrz. Poznaj te narody i miasta świata Greyhawk; przywódców i buntowników, którzy wpływają na tę rozdartą wojną krainę; rasy które ją zamieszkują oraz stworzenia jej zagrażające. Jest to kraina, która pomogła ukształtować grę AD&D, świat który nawet teraz definiuje emocje i intrygi.

Opis z okładki Greyhawk Player's Guide

Ravenloft
Rv-logo
W śmierci nocy, kiedy mgły okrywają ląd, podróżnik kroczy wiejską drogą. Odgłosy stąpania biją za nim echem wtórując jego bijącemu sercu. Czy to Śmierć za nim podąża? Mężczyzna się obraca i tak samo obraca się fantom. Błysk kłów, mrożące krew w żyłach zawodzenie, czerwone ślepia przepełnione pozagrobową pasją. Podróżnik odkrywa to, co inni poznali przed nim: wszystkie drogi prowadzą do Ravenloftu.

Opis z okładki Ravenloft - Realm of Terror

Spelljammer
Sj-logo
Bezlik światów krąży przez Dziką Przestrzeń. Kryształowe muszle, które je oblekają, poddygują i dryfują w burzliwym, tęczowym oceanie przepełniającym cały kosmos. Krzepcy handlarze, zuchwali piraci i śmiali odkrycy zapuszczają się w wielką, nieznaną rozległosć wszechświata, poszukując bogactwa i przygód.

Opis z okładki Spelljammer - Adventures in Space

Dark Sun
Ds-logo
Pośród jałowych pustkowi Athas leżą rozrzucone miasta państwa, każde we władaniu swego własnego, tyrańskiego króla-czarodzieja. Chroniąc swoje własne stanowiska mroczną magią, żądają absolutnego posłuszeństwa. Niespokojny motłoch uciszany jest chlebem i cyrkiem - arenami przepełnionymi wykonawcami szukającymi ucieczki od swego surowego życia. Kraina poza miastami nie należ do nikogo. Okrutne elfy pędzą przez pustynie, podczas gdy insektoidalne tri-kriny nasycają swój gust krwi. Krasnoludy pracują w projektach poza ludzkim zakresem, a zdziczałe niziołki czają się w zasadzkach. Athas jest krainą zabójczej magii i potężnej psioniki, która nie oferuje ani obietnicy chwały ani nawet przetrwania. Ci którzy nie są przebiegli na tyle by stawić czoło życiu na Athas z pewnością przepadną - pozostawiając za sobą nic prócz kości wybielonych pod parzącymi promieniami Mrocznego Słońca.

Opis z okładki Dark Sun Campaign Setting

Al-Qadim logo
Poleć na magicznym dywanie do krain tysiąca i jednej przygody! Odwiedź miasta iglic, bujne oazy oraz tajemnicze wyspy usadowione na lśniących morzach. Poznaj sułtanów i szejków. Zobaczy dżinni i gigantów. Odkryj sezamy nowych magicznych skarbów! Magiczne dywany, ghoulowate jędze, dżiny powstające z piasku w wirze dymu i ognia - takie cuda, przeplecione w baśniach Szeherezady, oczarowały króla na tysiąc i jedną noc. Odkryj egzotyczną krainę inspirowaną opowieściami o Sinbadzie, Ali Babie i innych klasykach Baśni Tysiąca i Jednej Nocy.

Łączny opis z Al-Qadim Land of Fate oraz Al-Qadim Arabian Adventures

Eberron
Eb-logo
Pakuj plecak i rzuć się w przepełniony akcją, utkany intrygą świat kinematograficznej przygody. W świecie Eberron odkryjesz rozległy, bogato opisany świat przepełniony magią i czekający na wypełnienie odważnymi eskapadami i niebezpiecznymi wyczynami. Zdejmij okładkę i przygotuj się na cokolwiek.

Opis z okładki Eberron Campaign Setting

Inne
Miejsce na poboczne światy gier jak i niekanoniczne, czy autorskie. Pathfinder, Kingdoms of Kalamar, Midnight, Blackmoor... A także na materiały główne nie należące do żadnej z kategorii powyżej.
Facebook

Czy wiesz…
Z wybranych artykułów Sferopedii:
Artykuł na medal
636284733359592520
Posążki cudownej mocy Każda z tych rzeźb wysokości mniej więcej 2,5 centymetra (jest jeden wyjątek) przedstawia zwierzę. Jeśli posiadacz posążka rzuci go na ziemię i wypowie słowo rozkazu, figurka przemieni się w żywą istotę zwykłych rozmiarów (chyba że opis mówi inaczej). To magicznie powołane do istnienia zwierzę jest posłuszne właścicielowi i służy mu najlepiej jak potrafi. (dalej)
Grafika miesiąca
Nereida
Nereida, morska nimfa w swoim środowisku.

Sferocytat
bash.org.pl:

<kazak> nie czaje tego motywu z reinkarnacją
<ryba> no słuchaj- byłeś złym człowiekiem to zostajesz kaczką albo żyrafą, a jak dobrym to w następnym wcieleniu będziesz jakimś tygrysem albo innym lwem
<kazak> no właśnie, ostatnio słyszałem że lwy wymierają, podobno kilkaset sztuk zostało
<kazak> czy to znaczy że od kilku lat umierają same skurwysyny?
<kylu> i zagadka wymierających gatunków rozwiązana, wszystko zależy od charakterów umierających ludzi
<kylu> przez kilkaset lat nie umarł żaden chaotyczny neutralny i ptaki dodo szlag trafił

Zaprzyjaźnione projekty
Skontaktuj się z aktywnym administratorem, jeśli chcesz, aby znalazło się tu logo Twojej strony!

Mrokopedia

Logo 6

[miejsce na Twoją reklamę]

[miejsce na Twoją reklamę]

Mrokopedia – wiki Świata Mroku

Grimuar Sferowca - strona o Planescape, Torment, Pillars of Eternity, Numenerra i innych