FANDOM

Dungeons & Dragons
Rv-logo
Logo Ravenloft
Ravenloft

Projektant

Bruce Nesmith i Andria Hickman

Wydawca

TSR, White Wolf, Wizards of the Coast

Data publikacji

1990

Gatunek

Gotycki horror

System

AD&D 2nd Edition, d20 System

Rv-box-rot

Ravenloft: Realm of Terror, pierwszy zestaw pudełkowy wydany w 1990

Rv-box-cs

Ravenloft Campaign Setting, zestaw pudełkowy wydany w 1994

Ravenloft (ang. Kruczy Strych) jest światem gry dla gry fabularnej Dungeons & Dragons, utrzymanym w konwencji gotyckiego horroru. Jest to alternatywna rzeczywistość umiejscowiona w wymiarze kieszonkowym lub półplanie, zwanym Półplanem Grozy (ang.. Demiplane of Dread), który składa się z gromady krain zwanych "domenami" (ang. Domains), zebranych razem przez tajemnicze siły zwane Mrocznymi Potęgami (ang. The Dark Powers). Każda domena jest ukształtowana i mistycznie zarządzana przez istotę zwaną Mrocznym Władcą (ang. Darklord), który jest na zawsze uwięziony przez magiczne mgły otaczające domenę.

Strahd von Zarovich, wampir z modułu przygodowego I6 dla oryginalnego AD&D o nazwie Ravenloft z 1983, stał się pierwszym Mrocznym Władcą, zarówno władcą i więźniem swojej osobistej domeny Barowii. Historia o tym jak hrabia von Zarovich stał się mrocznym władcą Barowii, opisana jest w noweli I, Strahd: The Memoirs of a Vampire.

Ravenloft jako świat gry został wprowadzony zestawem pudełkowym Ravenloft: Realm of Terror (ang. Kruczy Strych: Kraina Terroru) wydanym w 1990. Wówczas świat Ravenloft został umiejscowiowy w Planie Eterycznym jako odizolowany półplan. Jako fizyczna manifestacja na tym planie, krainy, potwory, a nawet ludzie zostali utworzeni przez tajemnicze mgły, a kraina funkcjonuje jako więzienie, gdzie każdy może zostać porwany, z niewielką możliwością ucieczki. Pozostałe Domeny i Mroczni Władcy Ravenloftu zostały dodane w różnych produktach do 2 edycji AD&D (a później 3 edycji) tworząc kontynent Jądra narosły wokół Barowii, który można przemierzać, jeżeli odpowiedni władcy zezwalali na przekraczanie lub opuszczanie swoich granic; podczas gdy niektóre inne Domeny pozostały odizolowane w mgłach i zwane są Wyspami.

Nazwa świata gry Ravenloft, Kruczy Strych, jest nazwą zamczyska Strahda w Barowii, gdzie miały miejsce mroczne dzieje i zbrodnie, które przyczyniły się do powstania pierwszej Domeny i zalążka Półplanu Grozy.

Zobacz teżEdytuj

ŹródłaEdytuj