Sferopedia
Advertisement

Przekrój Podgóry

Jeszcze przed założeniem Miasta Wspaniałości na zboczach Góry Waterdeep osiedlił się czarodziej i jego siedmioro uczniów. Nikt nie wie, skąd pochodzi Halaster Czarny Płaszcz, Szalony Czarodziej. Wiadomo natomiast, że stworzył wiele powszechnie dzisiaj stosowanych zaklęć. Halaster zbudował swą wieżę przy pomocy przyzwanych i spętanych stworzeń z innych planów. Stworzenia Halastera - z których wiele polowało nocą na ludzi - ryły pod jego siedzibą niezmierzone korytarze przeznaczone do składowania różnych przedmiotów. Owe tunele sięgały aż do wielkich, obszernych Podhal - starej krasnoludzkiej siedziby dawno wymarłego klanu Melairkyn. Halaster pozbył się zajmujących hale drowów i przeniósł się do podziemi, opuszczając wieżę. Jego ciekawscy uczniowie pozostali na powierzchni, lecz nie minęło wiele czasu, gdy zeszli zbadać nową siedzibę mistrza. Odnaleźli jedynie pułapki najeżone potężną magią oraz zagadkowe wiadomości sugerujące, że "prawdziwa moc" spoczywa jeszcze niżej. Uczniowie, jeden po drugim, schodzili wię coraz niżej, poszukując mistrza. Odnaleźli jedynie dziwny, niebezpieczny labirynt, w którym Halaster przechowywał skarby, wiktuały i niezbędne rzeczy, magiczne przedmioty oraz sługi, a także prowadził eksperymenty. Sądził, że będzie tu bezpiezny przed szpiegami, kradzieżami i atakami. Z biegiem czasu u stóp Podgóry urosło Waterdeep, a wraz z miastem pojawiło się coraz więcej uzbrojonych poszukiwaczy przygód, którzy wędrowali do siedziby Halastera. W tym samym okresie czarodziej przemierzał plany, gromadził potwory i wycofywał się coraz bardziej w głąb nieograniczonego Podmroku. Tak oto Podgóra stała się miejscem przeniesionym wprost z koszmarów, legowiskiem strasznych potworów. Sam Halaster zaś był coraz starszy, coraz potężniejszy i coraz bardziej szalony. Wojownik Durnan i inni, którzy zbadali Podgórę, opowiadali o jej bogactwach, niebezpieczeństwach oraz rozległych korytarzach. Wielu takich, którzy rozpaczliwie poszukiwali fortuny, nudzili się spokojnym życiem lub uciekali przed pościgiem, schodziło w dół szybu w gospodzie Durnana - "Ziejącym Portalu". Niektórzy powracali z bogactwem wystarczającym na całe życie, a chciwość ściągała kolejnych. Po Waterdeep krążą słuchy, że lordowie wiąż zsyłają buntowników i przestępców do Podgóry, by znaleźli śmierć lub drogę na wolność. Powiada się, że Halaster nadal przemierza dziesiątki poziomów i dwa razy tyle podpoziomów Podgóry, obserwując labirynt. Lordowie Waterdeep udają, że nie słyszą doniesień o świątyniach pod ziemią (przede wszystkim o Promenadzie Eilistraee), a nawet o pozbawionej praw handlowej społeczności w głębinach, czyli Skullport. Wszak morskie jaskinie z wodami Podgóry łączą wielkie żurawie i dźwigi, dzięki czemu kapitanowie okrętów mogą szmuglować towary dla i od drowów oraz mroczniejszych istot żyjących w plugawym Skullport. I choć lordowie zakazali niewolniczych praktyk w Waterdeep, nie interweniują, gdy nieostrożni popadają w niewolę i tędy wysyłani są dalej. Podgórę najlepiej opisał Elminster: "Najsłynniejsze pole bitewne, na którym da się zdobyć reputację doświadczonego poszukiwacza przygód, a przy tym największy w Faerunie znany grobowiec bohaterów".

Źródła[]

  • Zapomniane Krainy: Opis Świata
Advertisement