FANDOM

Pierwotny kolos (ang. primordial colossus) to naturalny konstrukt o neutralnym charakterze.

"Samotna góra, niezwykle ukształtowana niczym człowiek, piętrzy się tam gdzie nie powinno być żadnego wzniesienia. Wtedy zaczyna się ruszać."

OpisEdytuj

Pierwotny kolos jest ponad 90-cio metrową kreaturą zbudowaną z krwi i ciała świata, z czystych żywiołów i minerałów, ożywioną przez siły wykraczające ponad ludzkie zrozumienie. Jego oczy lśnią jak klejnot i ogień, lub jak potoki wody, zaś podmuchy powietrza omiatają jego wysoką postać.

Tytaniczne nawet ponad opisanie, pierwotne kolosy są masywnymi konstruktami i łatwo klasują się jako jedne z największych ruchomych bytów na świecie. Te istoty nie mają uniwersalnej formy, chociaż większość objawia się na podobieństwo humanoidów lub zwierząt ukształtowanych z żywiołów. Zależnie od ich wyglądu, ich umiejętności i sposób poruszania się może być różny, zaś powietrzne lub morskie kolosy mogą być równie częste co kroczące po ziemi.

Pierwotne kolosy nie umieją mówić ani wydawać z siebie głosu, ale każdy druid który widzi takiego kolosa może spróbować wyczuć ich motywację, by swą empatią zrozumieć co je przebudziło. Dla przykładu, udany test Wykrycia Motywacji może ujawnić przesadnie zanieczyszczający kraj lub niszczącą świat kometę, ale nie ujawni jakie kroki podejmuje kolos by pozbyć się zagrożenia.

WalkaEdytuj

Rzadko kiedy celowo atakuje inne istoty, ale samo przejście pierwotnego kolosa może być dewastacyjnym wydarzeniem. Gdy atakują, choć masywne, tym konstruktom brakuje inteligencji by sporządzić sobie jakikolwiek plan walki - ale niewiele taktyk okazuje się bardziej skutecznych niż cios wymierzony kończyną pierwotnego kolosa.

  • Gdy latający lub kroczący pierwotny kolos zostanie uśmiercony, upada na ziemię w postaci wielkego stosu, niczym lawina. Istoty znajdujące się w promieniu 6 metrów on miejsca jego śmierci mogą zostać zmiażdżone i pogrzebane przez opadającą ziemię. Istoty w promieniu 24 metrów zostają porażone przez odłamki skał.
  • Poprzez skoncentrowanie całych swoich energii w jednym ciosie, pierwotny kolos może nadepnąć na każdą istotę o rozmiarze mniejszym niż kolosalny, by zacząć miażdżyć ją na śmierć. Ofiara może się wyrwać lub zostać wypuszczona przez kolosa, jeśli ten zdecyduje się przemieścić.
  • Pierwotnego kolosa otacza kolumna silnego wiatru złożona ze wszystkich żywiołów. Utrudnia ona wykonywanie przeciw niemu ataków dystansowych oraz zdmuchuje istoty o rozmiarze małym lub mniejszym.
  • Pierwotny kolos jest niewrażliwy na jakikolwiek zaklęcie i umiejętność czaropodobną, o ile daje ono możliwość uniknięcia efektu.
  • Te konstrukty są beznamiętne. Zaatakują tylko istotę, która celowo zaatakowała je pierwsza. Ci, którzy chcą zranić pierwotnego kolosa, muszą wpierw się na niego wspiąć. Jeśli im się to udało, mogą się go trzymać i chodzić po nim. Gdy jednak kolos się porusza, próba wspinaczki po nim zostaje bardzo utrudniona, a upadek jest nie mniej groźny niż jego cios.
  • Gdy pierwotny kolos kroczy, wywołuje wokół siebie sejsmiczne wstrząsy w promieniu 18 metrów. Wszelkie istoty o rozmiarze mniejszym niż kolosalny muszą zdać test balansowania, albo przewrócą się.

Przebudzenie pierwotnego kolosaEdytuj

Tylko najpotężniejsi druidzi mogą mieć jakiekolwiek nadzieje na kierowanie pierwotnym kolosem. Pośród najbardziej sekretnych i złożonych druidzkich rytuałów odprawianych przez najstarsze druidzkie kręgi, przebudzenie pierwotnego kolosa wymaga wysokich kosztów.

Zdecydowanie trudniejsze od tych prób jest fizyczne znalezienie pierwotnego kolosa. Przeważnie dobrze ukryte przez czas, pierwotne kolosy są niesamowicie trudne do znalezienia. Ci którzy liczą na przebudzenie jednego muszą najpierw dowiedzieć się, gdzie taki spoczywa. Druid który przez tydzień nie podejmie innego działania niż poszukiwania, może podjąć próbę testu na wiedzę z natury, by rozpoznać miejsce spoczynku kolosa. Test na wiedzę jest trudny, a poziom trudności wzrasta, jeśli druid szuka kolosa konkretnego typu (chodzącego, latającego lub pływającego), lub kolosa odpowiedzialnego za określone wydarzenia. Niepowodzenie testu może wskazać fałszywe lub przeszłe miejsce spoczynku konstruktu jako aktualne.

Gdy miejsce spoczynku zostanie odnalezione, każdy druid który uda się w jego stronę i odprawi określony rytuał, może obudzić pierwotnego kolosa. Ta ceremonia wymaga od druida tygodniowego, sumiennego przygotowywania w promieniu nie większym niż 30 metrów od kolosa. Przez ten czas druid nie może podjąć innych akcji niż pożywianie się, spanie i przygotowywanie zaklęć na ceremonię. Rytuał wymaga rzadkich komponentów, wartych 20 tysięcy sztuk złota, oraz rzucenia przez druida czarów trzęsienie ziemi, ognista burza, dalekowzroczność, burza zemsty i trąba powietrzna każdego dnia. Na koniec tygodnia druid zdaje test z wiedzy o naturze. Jeśli zawiedzie, ceremonia idzie na marne, a komponenty materialne zostają zmarnowane. Jeśli druidowi się uda, pierwotny kolos powstaje, a druid może wydać mu jedną komendę. Kolos przez tydzień będzie próbował wypełnić polecenie. Po wypełnieniu rozkazu lub upływie tygodnia, kolos ponownie zapada w bezwładność i przez sto lat nie może zostać ponownie przebudzony.

Czwarta edycjaEdytuj

Kolosy istnieją by wypełnić wolę swych twórców, ale kreatorzy pierwotnych kolosów przeszli do mitów dawno temu. Choć ten konstrukt może przebudzić się spontanicznie, większość z nich spotyka się w starożytnych ruinach - zostały stworzone do obrony, walczą ramię w ramię z innymi nieśmiertelnymi strażnikami.

Oryginalnie wytworzone przez przedwiecznych, pierwotne kolosy zalegają obecnie w rozpadających się ruinach lub poruszają się dowolnie przez plany, starając się wypełnić polecenia swych odeszłych z dawna mistrzów. Czasem pierwotny kolos wydaje się być roztrzaskaną statuą, ale powstaje w furii gdy się do niego zbliżyć.

Większość pierwotnych kolosów jest równie ponadczasowa co ich dawni mistrzowie. Jednakże, ci potężni strażnicy mogą zostać wytworzeni przez śmierć lub powstanie potężnych żywiołowych bytów, nagromadzenie energii magicznej, lub przez rytuały potężnych magów.

MoceEdytuj

  • Pierwotnego kolosa otacza aura kwasu, mrozu, ognia, elektryczności i huku (naraz). Każdy z tych efektów zadaje poważne obrażenia.
    • Tymi energiami może też jednocześnie porazić jeden cel, zarówno w pobliżu jak i oddalony.
    • Przy wykonaniu pełnego uderzenia wywołuje wybuch wszystkich tych energii.

ŹródłaEdytuj

Pierwotny kolos to konstrukt, który został opisany w 336-stym numerze magazynu Dragon. Bezpośrednią inspiracją dla tej istoty były kolosy z gry Shadow of the Colossus, zaś pierwotny kolos stanowi adaptację tych istot dla systemu D&D trzeciej edycji. Z tego źródła pochodzi główna część opisu.

Ów potwór pojawił się też w Księdze Potworów II (z 2009 roku) czwartej edycji - jednak znacznie się zmienił, zaś inspiracji wyżej wymienioną grą wideo praktycznie tam nie widać.