Sferopedia
Advertisement

Nieuchronni kolejno od lewej: Zelekut, koljarut i marut

Varakut (po lewej) i quarut (po prawej)

Anhydrut

Sprawiedliwości musi się stać zadość, choćby niebo miało runąć.

- Rzymska maksyma

Nieuchronni są konstruktami, których jedynym zadaniem jest utrzymywanie naturalnych praw wszechświata. Każdy typ nieuchronnych jest przeznaczony do odnajdowania i wymierzania kary za ściśle określony rodzaj naruszenia praw. Ścigają oni osoby lub grupy, które pogwałciły jakąś fundamentalną zasadę. Nieuchronny po powołaniu do życia otrzymuje pierwszą misję, następnie odnajduje przestępców i wymierza odpowiednią karę. Wyrok zazwyczaj oznacza śmierć, ale niektórzy nieuchronni za ważniejsze uznają zadośćuczynienie poszkodowanym. Posłuszeństwo wymuszają za pomocą zadania i znaku sprawiedliwości. Od samego początku nieuchronny skupia się wyłącznie na swoim celu. Nie ustaje w wysiłkach bez względu na dawność tropu czy nikłe szanse na spełnienie zadania. Bywały przypadki, że nieuchronny, który nie miał czym przepłynąć oceanu, wkraczał między fale i szedł po dnie morskim, aż po kilku miesiącach docierał do drugiego kontynentu. Bywa i tak, że również wspólnicy ściganego zasługują na karę, co czasami wywołuje konflikty w programie nieuchronnego. Nieuchronni chętnie poświęcają samych siebie, by ukończyć misję, ale nie są samobójcami. W obliczu niewątpliwej porażki najprawdopodobniej wycofają się i poszukają sposobu na wyrównanie szans. Są zawzięci, ale i cierpliwi. Jeśli to pomoże ich misji, sprzymierzają się z kimś innym, ale rzadko na dłużej. Nieuchronni w trybie obserwacyjnym zazwyczaj bardzo wyróżniają się w tłumie, ale najwyraźniej nie zwracają na to najmniejszej uwagi. Kształty i formy nieuchronnych są różne, ale wszystkie to srebrnozłote mechaniczne twory z przekładniami i tłokami zamiast mięśni oraz ciała. Ich oczy świecą złocistym blaskiem. Wypada zaznaczyć, iż w przeciwieństwie do większości konstruktów nieuchronni posiadają wartość Intelektu i są w stanie myśleć, uczyć się i zapamiętywać. Nieuchronni mówią niebiańskim, otchłannym, piekielnym oraz narodowym językiem ich pierwszego celu.

Rodzaje[]

Wśród nieuchronnych również są konstrukty zwane marutami, a różne pochodzenie może sugerować, że to dwa odmienne rodzaje istot. Reszta konstruktów powstała poprzez wariacje nazwy marut i przypisywania strzeżenia kolejnych kosmicznych praw Wieloświata.

Anhydrut[]

Anhydruty, pełzacze pustkowi, pilnują, by pustynie w wieloświecie pozostały w swoim surowym, nietkniętym stanie. Atakują one tych, którzy nadmiernie próbują je zmieniać i narzucać im nowe prawa. Gdy następuje taka zbrodnia przeciw naturze, anhydrut wynurza się z piasku i rusza by rozprawić się z winnymi. Strzegąc istnienia pustkowi, anhydrut potrafi raz na stulecie spowodować globalne ocieplenie.

Marut[]

Koljarut[]

Koljaruty wymierzają karę tym, którzy łamią umowy i przysięgi.

Przed rozpoczęciem misji przeciwko wiarołomcy koljarut zbiera jak najwięcej informacji o kontrakcie czy przysiędze. Nie interesują go osoby łamiące umowę przypadkowo lub wbrew swej woli – tylko świadome i celowe niedotrzymanie warunków stanowi naruszenie prawa, którego strzeże ten byt. Jeśli winowajca naruszył umowę zawartą pisemnie, koljarut z reguły ma przy sobie jej kopię.

Spośród wszystkich nieuchronnych te konstrukty są najbardziej gadatliwe i całkiem dobrze próbują stosować się do społecznych wymogów uprzejmości (na przykład wymieniają właściwe pozdrowienia i powitania, zanim przejdą do interesów). Za pomocą przebrania mogą ukazać się jako niemal każdy humanoid, co bardzo im się przydaje, gdy w pościgu za winowajcą muszą skorzystać z jakiegoś kostiumu.

Quarut[]

Varakut[]

Zelekut[]

Zadaniem zelekutów jest polowanie na tych, którzy sprzeciwiają się sprawiedliwości – szczególnie na uciekających przed karą. Wykorzystują magię i naturalne umiejętności do wynajdywania kryjówek zbiegów, a następnie osobiście egzekwują wydany wyrok.

Zelekut na pierwszy rzut oka wcale nie wygląda przerażająco. Kiedy jednak rusza już do walki, może sprawić, iż z jego ramion błyskawicznie wystrzelą kolczaste łańcuchy. W podobny sposób z grzbietu podnoszą się złociste, metaliczne skrzydła. Schowanie łańcuchów czy skrzydeł również jest błyskawiczne.

Relacje[]

Zapomniane Krainy Ten fragment dotyczy świata Zapomniane Krainy 3 ed.

W 3 edycji D&D Zapomnianych Krain, nieuchronni służyli bogini magii, Mystrze. Choć ma ona charakter neutralny dobry, to służba konstruktów związana jest z poprzedniczkami nowej bogini, które dzięki praworządności utrzymywały ład magiczny w Przestrzeni Krain. W 2 edycji D&D Serce Dweomeru Mystry znajdywało się na Mechanusie za czasów poprzedniego praworządnego wcielenia bogini.

Źródła[]

Advertisement