FANDOM

LeviathanAspect

Aspekt Lewiatana

Straszny Lewiatan, który dał życie morskim wężom, o ostrych zębach i bezwzględnych pazurach, ich ciała pełne trucizny miast krwi. Dzikie bestie z ziemi i morza, co obnosiły swą chwałę,jak bogowie, przyzdobieni wspaniałością. Postrach ogarniał każdego, kto ujrzał Lewiatana, od jego strasznego ciała, z którego wyłażą żmije i smoki, i huragany, i wielkie nawałnice, i przerażające trzęsienia ziemi, i potworności, których nawet bogowie nie mogą pojąć. A że świat zadrżał od poruszenia Lewiatana, bogowie sprawcie, by leżał spokojny w głębinach przez całą wieczność.

- Antyczna tabliczka zapisana w smoczym, pochodzenie nieznane.

Zrodzona z surowego i nierozcieńczonego chaosu stworzenia, opasająca świat istota zwana Lewiatanem drzemie głęboko pod falami, zaś jej sny tworzą potwory, a ruchy wywołują kataklizmy które męczą świat powyżej. Niewielu na powierzchni jest świadomych okropności jaką Lewiatan reprezentuje, ale w głębi oceanów istoty niewypowiedzianego zła szukają sposobu na użycie tej przepotężnej istoty do swych własnych celów.

OpisEdytuj

Większość legend przedstawia stworzenie świata jako uporządkowany, metodyczny proces o który bogowie zadbali. Tylko kilka mitów opisuje trudności i przeszkody z którymi bogowie się mierzyli. Jednak garść legend opowiadanych przez najstarsze smoki i żywiołaki zawiera inną historię. Te historie są dziś zupełnie zapomniane.

Kiedy bogowie stworzyli świat i różne plany egzystencji, zrobili to manipulując ładem i chaosem, dodajac jedno do drugiego, odejmując, łącząc i dzieląc. Każdy świat jest precyzyjnym połączeniem tych dwóch, z porządkiem zapewniającym stabilność i chaosem powodującym zmiany. Nieuchronnie, jedna lub druga siła traci równowagę i musi być w jakiś sposób ograniczona lub ustawiona. Bestia zwana Lewiatanem jest niczym więcej, jak czystym chaosem wynikającym ze stworzenia świata, który otrzymał ciało i kształt.

Balans musi być utrzymany na świecie, z prawem ustawionym naprzeciw chaosowi. Gdy światy są tworzone, ten balans ulega zaburzeniu - generując "resztki" z procesu kreacji, niemal zawsze z nadmiaru chaosu. Chaotyczny brak równowagi może skutkować wytworzeniem istot, które są niemal zupełnie czystym chaosem, istniejących wyłącznie by przynosić zmiany i wprowadzać nieporządek. Lewiatan jest jedną z takich istot.

Te podmioty mogą zostać upchnięte w więzieniach półplanów lub pogrążone w wiecznym śnie w którym poruszają się niespokojnie, ewentualnie zanikając gdy ich siły życiowe zostaną wyczerpane. Jednak gdy obudzone, przedwieczne byty chaosu jak Lewiatan są napędzane żądzą obrócenia wszystkiego, z czym się stykają, w ruinę i nie pozostawienia niczego.

Lewiatan śpi w głębiach oceanów. Jest dość ogromny, by opasać sobą cały świat. Jego energia chaosu wymyka się gdy ten śni, tworząc potwory na ziemi i zakłócając morskie życie. Jego niespokojne ruchy objawiają się w postaci huraganów, fal przypływu, trzęsień ziemi i erupcjach wulkanów. Być może życiowa chaotyczna energia Lewiatana się doszczętnie ulotni, czym stwór wykrwawi się i obróci w nicość, ale zajmie to więcej czasu niż cykl życia świata.

Przebudzenie Lewiatana jest przepowiedziane w antycznych smoczych legendach - ostrzegając, że jeśli wielka bestia obudzi się choćby do półprzytomności, świat zostanie roztrzaskany i przekształcony. Gdyby obudził się w pełni, Lewiatan zniszczyłby świat, w ten sposób niszcząc też siebie. Taka jest natura Lewiatana, najstarszej spośród bestii chaosu.

CeleEdytuj

Jedynym prawdziwym celem Lewiatana - o ile można powiedzieć że ma jakikolwiek - jest działać adekwatnie do jego natury. Biorąc pod uwagę jego pochodzenie i budowę, naturą Lewiatana jest chaos w swojej najbardziej destrukcyjnej postaci. Gdy zbliża się przebudzenie Lewiatana, jego nieświadome drgawki stają się częstsze i gwałtowniejsze, tworząc destrukcyjne katastrofy i produkując zabójcze kreatury. Gdy się budzi, cały ocean wrze od gniewu, całe kontynenty zatapiają się w otchłannej głębinie, a cały świat drży. Gdy Lewiatan w pełni powstaje, nic poza zgodną boską interwencją nie ocali już świata.

Lewiatan jest w istocie pozbawiony rozsądku, a destrukcja którą zaprowadza jest konsekwencją jego obudzenia. Legendy opowiadane przez najstarsze jaszczury mówią, że ten potwór zbliżał się do świadomości kilka razy w odległej przeszłości, co skutkowało różnymi katastrofami, które przekształciły i zmieniły świat. Fakt, że świat pozostaje nienaruszony wskazuje, że za każdym razem udawało się uśpić Lewiatana.

Zdeprawowane jednostki mogą życzyć sobie podjęcia ryzyka całkowitego zniszczenia, by użyć śpiącego Lewiatana jako narzędzia do ich podłych celi - destrukcji wrogiego królestwa, zruinowania kontynentu dla zasobów, albo przekształcenia całego świata.

Oznaki przebudzeniaEdytuj

Nadchodzące przebudzenie Lewiatana jest zwiastowane przez nienormalną pogodę, która staje się coraz bardziej wyraźna, wraz z tym jak zbliża się sądny dzień. (Jest ona niezależna od klimatu).

  • Nienormalne warunki atmosferyczne:
    • Fala ciepła (temperatura rośnie o od 2 do 40 stopni);
    • Fala chłodu (temperatura spada o od 2 do 40 stopni);
    • Odwrotne pory roku (np. lato zmienia się w zimę);
    • Dmące wichry;
  • Łagodne pogody:
    • Mgła;
    • Deszcz lub śnieg;
    • Śnieg z deszczem lub grad;
    • Burza (piaskowa, śnieżna lub z piorunami);
  • Potężna burza:
    • Zawieja;
    • Śnieżyca;
    • Huragan (tylko na wybrzeżach);
    • Tornado (w miejscach od jednego do dwunastu);
  • Dziwna pogoda:
    • Burza z deszczem krwi;
    • Burza z deszczem ryb lub żab;
    • Burza z deszczem kwasu;
    • Burza z deszczem ognia.

Niepokojąca pogoda występuje częściej, trwa dłużej i obejmuje większy obszar wraz z nadchodzącym przebudzeniem Lewiatana:

  • Słabe: Pojawia się ona raz na dwa tygodnie, trwa od 2 do 5 godzin, obejmuje obszar od 2 do 40 mil kwadratowych.
  • Umiarkowane: Raz na tydzień, trwa od 3 do 10 godzin i obejmuje od 2 do 200 mil kwadratowych.
  • Silne: Raz na dzień, trwa od 5 do 16 godzin. Objąć może cały kontynent lub dużą część powierzchni planety.
  • Przytłaczające: Dziwna pogoda pojawia się co godzinę, trwa od 1 do 3 godzin (zatem różne efekty mogą wystąpić naraz) i obejmuje cały świat.

ObecnośćEdytuj

Każdy słyszał legendę o lewiatanie, począwszy od opowieści zaprawionych żeglarzy o wielkich rybach lub waleniach, aż po sugestie uczonych, że Lewiatan istnieje, ale nie został jeszcze zbadany. Niewiele opowiastek wymienia prawdziwą potęgę potwora, a większość z nich leży wśród zaciemnionych smoczych legend. Większość mędrców uważa Lewiatana za nic więcej niż ciekawy mit.

Lewiatan w EberronieEdytuj

Lewiatan wywarł swój wpływ na świat w okresie Wieku Smoków. Niektóre bardzo stare smocze legendy sugerują, że prekursorzy jaszczurów użyli mocy Lewiatana przeciw innym i w ten sposób rozbili świat, pozostawiając jego resztki wiedźmom i rakszasom z Wieku Smoków.

Smocza wiedza wskazuje, że różne inne katastrofy można też przypisać Lewiatanowi. Mity o nim snuje się na terenach Prowincji Lhazaaru, ale nikt naprawdę nie wierzy w jego egzystencję. Cienista Sieć zaczęła plotki o kulcie wyznawców "prawdziwego" Lewiatana i jest chętna by dowiedzieć się więcej o ich potencjalnym wrogu.

Grzbietowa Świątynia wyłania się z morza po straszliwym sztormie, około 20 mil na północ od Regalportu. Marynarze zgłaszają dziwny obiekt, ale większość jest niechętna by się doń zbliżyć. Lhazaaryckie władze chciały by to zbadać, ale mają ręce pełne roboty przez dziwne warunki pogodowe.

Lewiatan w FaerunieEdytuj

Lewiatan istniał w legendach Faerunu od tysiącleci, choć w większości uważa się je za mity lub wyolbrzymione doniesienia o realnych stworzeniach (jak wieloryby czy rzadkie potwory zwane lewiatanami). W rzeczywistości, prawdziwy Lewiatan śpi sobie tymczasem pod falami. Jego wielka głowa, w której Axihuatl zamierza zrealizować swe plany, spoczywa kilka mil od wielkiej metropolii Waterdeep. Wraz z pogarszającą się pogodą nad Wybrzeżem Mieczy, uczeni ze Świecowej Wieży badają i odkrywają niepokojące historie o istnieniu Lewiatana. Ostrzegają oni Harfiarzy, którzy natychmiast zaczynają badać sytuację.

Niektóre bardzo stare elfie legendy mówią o wielkim kolcu, który od czapy wystaje z morza, zwłaszcza po co większych kataklizmach. Niektórzy uczeni ze Świecowej Wieży uważają, że może on być powiązany z Lewiatanem, ale dowodów brak. Grzbietowa Świątynia ukazuje się nad powierzchnią morza po silnym sztormie, około 50 mil na zachód od Waterdeep, między miastem a archipelagiem Korinn, dotycząc wysp Moonshae tak samo jak Wybrzeża Mieczy.

OsobowośćEdytuj

Lewiatan jest niewiarygodnie wielkim morskim wężem, jakby gadzim i prymitywnym z wyglądu.Jego ogromna głowa ma rozmiary małego królestwa.

Cielsko Lewiatana jest tak ogromne, że w wielu miejscach jego ciało stało się częścią krajobrazu. Podmorskie góry i szczeliny, wyspy i wygaszone wulkany - obfitujące w roślinność i nie do odróżnienia od zwykłego terenu - wszystko to pokrywa części wielkiej bestii.

Złożona gra myśli i emocji podsyca dzikie sny Leviatana oraz jego nieustanne wiercenie się, co skutkuje niszczycielskimi stratami i zamieszaniem. Jego chaotyczny umysł i dusza tęsknią tylko za odczynieniem tego, co zrobili bogowie, w tym samego siebie.

Lewiatan jest sam w sobie tak wielki, że zwykłe statystyki są niemożliwe w jego przypadku - i nic mniejszego niż awatary bogów nie mogło by toczyć z nim otwartej walki. Jedyne, co śmiertelnicy mogą zdziałać, to uśpić go z powrotem nim się rozbudzi.

Istoty wytworzone przez sny Lewiatana pojawiają się tak w wodzie, jak i na ziemi, a przybierają formę wynaturzeń lub wodnych istot takich jak megalodony czy morskie węże. Najbardziej śmiercionośną manifestacją Lewiatana jest miniaturka jego samego. Te aspekty Lewiatana stają się coraz powszechniejsze wraz z tym, jak potwór coraz bardziej się rozbudza.

Sny Lewiatana przywołują następujące potwory: krakeny, megalodony, aspekty Lewiatana, smocze węgorze, większe seryuliny, oraz kraby oblężnicze.

Aspekt LewiatanaEdytuj

Pomniejsza (ale jak dla ludzi i tak kolosalna) wersja Lewiatana ma charakter chaotyczny zły i traktuje się ją jako wynaturzenie.

  • Aspekt Lewiatana dostrzega nieustanne jednostki tak, jakby był pod permanentnym efektem czaru prawdziwe widzenie.
  • Potwór ten może pochwycić, po czym połknąć w całości ofiarę o rozmiarze ogromnym lub mniejszym. Połknięta istota jest miażdżona i trawiona kwasem, ale może się uwolnić (bronią sieczną lub kłującą) jeśli wytnie sobie drogę przez cielsko potwora.
    • Po takim uwolnieniu rana się zasklepia i następna połknięta ofiara musi powtórzyć ucieczkę.
    • Aspekt Lewiatana może utrzymać w brzuchu maksymalnie 2 ogromne, 8 wielkich, 32 średnie (rozmiaru ludzi), 128 małych lub 512 malutkich istot.
  • Aspekt Lewiatana jest niewrażliwy na jakiekolwiek czary o charakterze boskiego wróżbiarstwa. Nie da się też go wykryć jakąkolwiek magią.
  • Każda istota, która umrze w okręgu tysiąca mil od aspektu Lewiatana, nie może zostać wskrzeszona ani przywrócona do życia w żaden sposób. Zaklęcia zadające automatyczną śmierć w zostają tym obszarze wzmocnione.
    • (Właściwość ta staje się aktywna dopiero, kiedy sam Lewiatan się całkowicie obudzi.)
  • Raz na dzień aspekt Lewiatana może wywołać wokół siebie magiczny wybuch czystej, chaotycznej energii. Wszystkie istoty w promieniu 18 metrów muszą zdać test wytrzymałości, albo losowo doznają jednego z poniższych efektów:
    • Wstrząśnięcie;
    • Oślepienie lub ogłuszenie (na 1k4 rundy);
    • Oślepienie i ogłuszenie naraz (ten sam czas);
    • Zafascynowanie (jak wyżej);
    • Oszołomienie;
    • Zmieszanie;
    • Paraliż;
    • Ich umiejętności zostają osłabione o 1k4 punkty (permanentnie);
    • Ich umiejętności zostają osłabione o 1k3 punkty, które zostają przekazane aspektowi (tak samo);
    • Ich całkowity poziom zostaje obniżony o 1k6 poziomów;
    • Automatyczny zgon (1% szansy).
  • W Grzbietowej Świątyni występuje także jeden rozwinięty Aspekt Lewiatana, który cechuje się tym samym rozmiarem i mocami, za to nieco wyższymi statystykami.

ŹródłaEdytuj