FANDOM

Bóg
Lendys symbol
Symbol Lendysa w Draconomicon: The Book of Dragons (2003)
Lendys
Tytuł(y) Łuska Sprawiedliwości, Równoważący, Ważyciel Żyć
Symbol miecz zrównoważony na czubku igły
Plan Ojczysty Mechanus
Ranga mocy Pomniejsze bóstwo
Charakter Praworządny neutralny
Dziedziny równowaga, sprawiedliwość
Domeny Zniszczenie, Smok, Prawo, Ochrona [Odwet]
Ulubiona broń Długi miecz (pazury)
Sojusznicy Święty Cuthbert
Wrogowie Erythnul, Kord, Olidammara
Zwierzchnik
HolySymbolofLendys

Święty Symbol Lendysa z Races of the Dragon (2006)

Lendys to smoczy bóg równowagi oraz sprawiedliwości wymierzanej za życia. Znany też jest jako partner Tamary i ojciec Bahamuta.

Druga edycjaEdytuj

Lendys jest personifikacją sprawiedliwości. Reprezentuje zasadę, że każde działanie ma swoją odpowiedź, że wszechświat jest jak dziennik księgowego - wszystko w końcu się wyrówna. To Lendys zapewnia, że ci co czynią zło otrzymają zło, a ci co czynią dobro otrzymają dobro - a ten kto żyje z miecza, ginie od miecza. Lendys nie ma w swej duszy łaski ani przebaczenia, nie daje drugiej szansy. Jest wyznawany przez praworządne smoki, ale zwykle starają się one zrównoważyć jego zajadłość własną łaską. (Jeśli litość dla przestępcy można uznać za przestępstwo, to niech tak będzie.)

Lendys objawia się jako wielki, bezskrzydły smok o platynowym kolorze. Jego oczy rzucają promienie lśniącego światła, przed którym nikt się nie uchowa.

Trzecia edycjaEdytuj

W przeciwieństwie do Chronepsisa, który osądza życie smoka dopiero po śmierci, Lendys wymierza sprawiedliwość za życia jaszczura. Jego łuski są poplamione na srebrzysto, według niektórych ponieważ zajmuje się on bardziej osądzaniem innych niż folgowaniem sobie.

DogmatEdytuj

Lendys jest sędzią smoczego rodu, służącym zarazem jako ława przysięgłych i kat. Gdy smok dokonuje nieprawości wobec swego rodu, Lendys (lub jeden z trójcy jego srebrnych wielkich jaszczurów) jest posyłany, by zapewnić adekwatną sprawiedliwość. Kary są surowe i nie znane są przypadki odwołania.

KlerEdytuj

Zarówno kapłani jak i paladyni Lendysa niosą sprawiedliwość, często służąc za sędziów lokalnym społecznościom. W niektórych przypadkach całe miasta polegają na miejscowym smoczym wyznawcy Lendysa, by ten uznał co jest prawe. Kapłani Lendysa dogadują się dobrze z wyznawcami Św. Cuthberta, zaś słabo z tymi którzy wyznają chaotyczne bóstwa (jak Olidammara, Erythnul czy Kord).

ZadaniaEdytuj

Lendys przeważnie zobowiązuje swych zwolenników do wymierzania kary smokowi, które skrzywdził smoczą rasę.

ModlitwyEdytuj

Modły do Lendysa koncentrują się na osądzie. Są odmawiane uroczystym tonem.

Lendysowi hołduje w swej treści miedzy innymi Ptariański Kodeks, obowiązujący praworządne dobre smoki służące Bahamutowi (podobnie do ludzkich kodeksów obowiązujących w zakonach rycerskich).

ŚwiątynieEdytuj

Świątyń Lendysa jest niewiele. Częściej stawia się tylko proste kapliczki, zwykle oznaczone tylko jednym boskim symbolem, ustawione w sali sądowej lub innym miejscu wymiaru sprawiedliwości.

ObrzędyEdytuj

Dla zwolenników Lendysa każdy proces sądowy jest świętym obrzędem. Obowiązek sprawdzania dowodów i wydawania osądów jest brany bardzo na poważnie. Choć Lendys koncentruje swe sądy wyłącznie na smokach, jego czciciele uogólniają każdy akt prawości jako honor powierzony im przez bóstwo.

Posłańcy i sojusznicyEdytuj

Lendysa wysługuje się kontyngentem czterech marutów jako swym wysłannikiem. Działając w doskonałej zgodzie, konstrukty wypełniają zadanie zlecone im przez boga. Jego sojusze obejmują srebrne smoki, nieuchronnych i smoczych formitów. Smocze golemy także mogą być odpowiednimi sojusznikami.

Różnice między źródłamiEdytuj

W Draconomiconie z 1990 roku Lendys zostaje określony jako większe bóstwo, zaś w podręczniku Cult of the Dragon z 1998 roku ma status bóstwa pośredniego. Ponadto, w drugim podręczniku dostaje wyłącznie tytuł Kształtującego Świat, identyczny z jedynym tytułem Asgoratha - co prawdopodobnie jest błędem w książce. Obydwie te nieścisłości mieszczą się w podręcznikach drugiej edycji.

W trzeciej edycji Lendys jest pomniejszym bóstwem, a nazwę planu który zamieszkuje zmieniono z Nirwany na Mechanus. Sam charakter bóstwa pozostaje bez zmian.

ŹródłaEdytuj

Panteon smoczy
Aasterinian | Astilabor | Bahamut | Chronepsis | Faluzure | Garyx | Hlal | Io | Lendys | Sardior | Tamara | Tiamat