Sferopedia
Advertisement
Bóstwo
Lendys symbol.jpg
Symbol Lendysa w Draconomicon: The Book of Dragons (2003)
Lendys
Tytuł(y) Łuska Sprawiedliwości, Równoważący, Ważyciel Żyć
Symbol miecz zrównoważony na czubku igły
Plan Ojczysty Mechanus
Ranga mocy Pomniejsze bóstwo
Charakter Praworządny neutralny
Dziedziny równowaga, sprawiedliwość
Domeny Zniszczenie, Smok, Prawo, Ochrona [Odwet]
Ulubiona broń Długi miecz (pazury)
Sojusznicy Święty Cuthbert, Tamara
Wrogowie Erythnul, Kord, Olidammara
Zwierzchnik Io

Święty Symbol Lendysa z Races of the Dragon (2006)

Lendys to smoczy bóg równowagi oraz sprawiedliwości. W przeciwieństwie do Chronepsisa, który osądza życie smoka dopiero po śmierci, Lendys wymierza sprawiedliwość żywym jaszczurom. Jest sędzią smoczego rodu, działającym przy tym jako ława przysięgłych i kat. Kary są surowe i nie znane są przypadki odwołania. Skazańcy mogą co najwyżej liczyć na łaskę ze strony partnerki Lendysa, Tamary.

Historia i związki[]

Lendys i Tamara od niepamiętnych czasów otoczeni są kultem wśród smoków. Dołączenie ich syna Bahamuta do smoczego panteonu spowodowało rozłam wśród dotąd zgodnych złotych smoków. Kiedy przykazania i zasady Bahamuta stały się popularne, wiele młodych osobników odwróciło się od kultu Tamary i Lendysa. Nigdy bowiem nie satysfakcjonowały ich przeciwstawne przykazania tej pary. Jasne podejście Bahamuta do sprawiedliwości i łaski wydało im się być bardziej sensowne, zatem próbowały przekonać inne smoki do nowej wiary.

Najbardziej zatwardziali wyznawcy Lendysa przyjęli to jako głupotę - bo jak nowy bóg miałby być zarazem sprawiedliwy jak Lendys i łaskawy jak Tamara? Ponadto, nową religię uznano za zagrożenie dla tradycyjnych wierzeń. Chociaż ten konflikt wyznań nigdy nie zrodził przemocy, nietolerancja religijna stała się wyraźna między złotymi smokami - co do tej pory nie miało miejsca ani nie powtórzyło się.

W Eberronie[]

Eberron Ten fragment dotyczy świata Eberron.

Imieniem Lendysa nazywa się jedną z konstelacji gwiazd widzianych na nocnym niebie Khorvaire. Kojarzona jest ze sprawiedliwością; niektóre Znamienite Domy używają tych konstelacji do odmierzania pór roku.

Bezpośredni słudzy tego boga traktowani są jako sędziowie w tamtejszych społecznościach smoków. Do nich należy zadanie badania przestępstw i karania tych, co popełniają zbrodnie. Ci sędziowie mają nawet władzę nad Oczami Chronepsisa, których mogą wezwać by asystowali im w zadaniu.

W Faerûnie[]

Zapomniane Krainy Ten fragment dotyczy świata Zapomniane Krainy 3 ed.

Lendys odbiera hołd od poświęconego Bahamutowi zakonu srebrnych i złotych smoków-paladynów, zwanych Pazurami Sprawiedliwości. Członków tego zakonu obowiązuje Ptariański Kodeks, w którym śluby składa się między innymi Lendysowi jako uosobieniu sprawiedliwości.

W Oerthu[]

Greyhawk Ten fragment dotyczy świata Greyhawk.

Kapłani Lendysa dogadują się dobrze z wyznawcami Św. Cuthberta, zaś słabo z tymi którzy wyznają chaotyczne bóstwa (jak Olidammara, Erythnul czy Kord).

Dogmat[]

Lendys jest personifikacją sprawiedliwości. Reprezentuje zasadę, że każde działanie ma swoją odpowiedź, że wszechświat jest jak dziennik księgowego - wszystko w końcu się wyrówna. To Lendys zapewnia, że ci co czynią zło otrzymają zło, a ci co czynią dobro otrzymają dobro - a ten kto żyje z miecza, ginie od miecza. Lendys nie ma w swej duszy łaski ani przebaczenia, nie daje drugiej szansy.

Kler i świątynie[]

Lendys jest wyznawany przez praworządne smoki, ale zwykle starają się one zrównoważyć jego zajadłość własną łaską. (Jeśli litość dla przestępcy można uznać za przestępstwo, to niech tak będzie.) Zarówno kapłani jak i paladyni Lendysa niosą sprawiedliwość, często służąc za sędziów lokalnym społecznościom. W niektórych przypadkach całe miasta polegają na miejscowym smoku-wyznawcy Lendysa, by ten decydował co jest prawe.

Lendys przeważnie zobowiązuje swych zwolenników do wymierzania kary smokowi, który skrzywdził smoczy ród. Dla zwolenników Lendysa każdy proces sądowy jest świętym obrzędem. Obowiązek sprawdzania dowodów i wydawania osądów jest brany bardzo na poważnie. Choć Lendys koncentruje swe sądy wyłącznie na smokach, jego czciciele uogólniają każdy akt prawości jako zaszczyt powierzony im przez bóstwo.

Świątyń Lendysa jest niewiele. Częściej stawia się tylko proste kapliczki, zwykle oznaczone tylko jednym boskim symbolem, ustawione w sali sądowej lub innym miejscu wymiaru sprawiedliwości. Modły do niego są odmawiane uroczystym tonem i koncentrują się na osądzie.

Unikalne moce[]

Kapłani Lendysa, będący potomkami smoków oraz szczególnie poświęceni wykrywaniu i karaniu złoczyńców, otrzymują od swojego boga kilka nowych mocy. Na trzecim poziomie przyznana im zostaje biegłość w historii oraz intuicji, oraz mogą korzystać z kilku nowych zaklęć:

  • Wykrycie myśli (czar poz. 2): Pozwala usłyszeć powierzchowne myśli rozmówcy.
  • Dusza Porządku (czar poz. 2): Otrzymujesz biegłość w rzutach obronnych na Wolę przeciw zaklinaniu. Ty i twoja naturalna broń otrzymujecie podtyp praworządności.
  • Mniejszy Geas (czar poz. 4): Zyskujesz panowanie nad wystarczająco słabym celem.
  • Unieruchomienie potwora (czar poz. 5): Jak unieruchomienie osoby, ale działa na dowolną istotę.
  • Sprawiedliwość Jaszczurczego Króla (czar poz. 7): Tworzysz pole magicznej energii, która zadaje poważne obrażenia każdemu atakującemu cię wręcz.

Awatarowie[]

Gdy smok dokonuje nieprawości wobec swego rodu, Lendys wyrusza, by zapewnić adekwatną sprawiedliwość. Objawia się jako wielki, bezskrzydły smok o platynowym kolorze. Jego oczy rzucają promienie lśniącego światła, przed którym nikt się nie uchowa. Jego łuski są poplamione na srebrzysto, według niektórych ponieważ zajmuje się on bardziej osądzaniem innych niż folgowaniem sobie.

Posłańcy[]

Posłańcem Lendysa najczęściej jest jeden z trójcy jego srebrnych wielkich jaszczurów). Oprócz smoków, Lendys wysługuje się kontyngentem czterech marutów jako swym wysłannikiem. Działając w doskonałej zgodzie, konstrukty wypełniają zadanie zlecone im przez boga. Jego posłańcami zostają też inni nieuchronni, smoczy formici, oraz smocze golemy.

Różnice między źródłami[]

  • W Draconomiconie z 1990 roku Lendys zostaje określony jako większe bóstwo, zaś w podręczniku Cult of the Dragon z 1998 roku ma status bóstwa pośredniego. W trzeciej edycji Lendys jest pomniejszym bóstwem.
  • Ponadto, w drugim z tych podręczników dostaje wyłącznie tytuł Kształtującego Świat, identyczny z jedynym tytułem Asgoratha - co prawdopodobnie jest błędem.

Źródła[]

  • Draconomicon (1990; 2e)
  • Cult of the Dragon (1998; 2e)
  • Draconomicon: The Book of Dragons (2003; 3e)
  • Eberron Campaign Setting (2004; 3e)
  • Races of the Dragon (2006; 3e)
  • Dragons of Faerun (2006; 3e)
  • Dragon Magic (2006; 3e)
  • Dragons of Eberron (2007; 3e)

Panteon smoczy
Aasterinian | Astilabor | Bahamut | Chronepsis | Faluzure | Garyx | Hlal | Io | Lendys | Sardior | Tamara | Tiamat
Advertisement