Prosty lud lubi słuchać opowieści o Lantanie "gdzie czci się Gonda, a magią pogardza". Jednak większość Faeruńczyków wie niewiele więcej, niż głosi to powiedzenie. Może jeszcze tyle, iż Lantan to dziwne i niebezpieczne miejsce, w którym mechaniczne i piekielne urządzenia dokonują wielkich cudów oraz straszliwe rzeczy na rozkaz swych twórców. Zwyczajna magia blednie w porównaniu z tym wszystkim. Ludzie z wyspy Lantan są zaś po prostu pionierami w technologicznych rozwiązaniach problemów, z którymi mieszkańcy Faerunu radzą sobie za pomocą magii. Ten przyjemny wyspiarski kraj podporządkowany jest wierze w Gonda, a jego mieszkańcy uprawiają ziemię, konstruują urządzenia i nieprzerwanie eksperymentują. Lantańscy wynalazcy bez przerwy tworzą "cudeńka" ku większej chwale Gonda i czasami sprzedają lub wymieniają je na szkło, węgiel drzewny i inne dziwne ingrediencje, których potrzebują ich klienci. Do lantańskich wynalazków, które zyskały popularność na kontynencie, zalicza się zawieszenia wozóœ i szprychowe koła nadające się do naprawiania, samonapełniające się lampy oliwne, które nie gasną, dopóki dolewa się oliwy do zbiornika, rozmaite świetlne promienia i potykacze alarmujące o pojawieniu się intruzóœ; zawiłe zawiasy, łańcychy, mechaniczne urządzenia uruchamiające się po jakimś upływie czasu, klamki, skoble, zamki i obsadki o specjalnych właściwościach (wyposażone w odstraczające złodziei szpilki z truciznami, otwory do chowania kluczy, zapadki uruchamiające dzwonek mówiący o otwarciu drzwi i tak dalej). Lantańczycy skonstruowali także poruszane wiatrem wachlarze, składaną broń, kotwiczki łatwe do rozłożenia i ukrycia w ubraniu, a także rozmaite skomplikowane igły oraz narzędzia stosowane w szyciu i chirurgii.

Źródła[edytuj | edytuj kod]

  • Zapomniane Krainy: Opis Świata