Sferopedia
Advertisement
Trader

Elfia pani kupiec

- Dlaczego podążam trasami handlowymi wypełnionymi bandytami? Prawdopodobnie mógłbym ich uniknąć, schodząc z utartych ścieżek, to prawda. Lecz wtedy miałbym większe ryzyko natrafienia na złe stworzenia, które wolą smak mojego mięsa od błysku moich monet. A łatwiej jest zastąpić to drugie, niż to pierwsze.

Kupiec (ang. trader) - klasa podstawowa funkcjonująca w settingu Dark Sun. Chociaż jest to klasa łotrowska, to w większym stopniu skupia się na charyzmie oraz mądrości. Posiada ograniczony dostęp do specjalnych umiejętności złodziejskich, ale za to w naturalny sposób staje się poliglotą. W 2ed najważniejszą cechą kupca była umiejętność szybkiej gadki (ang. fast-talk), która miała zastosowanie we wszystkich sytuacjach interpersonalnych (perswazja, handel, zastraszenie, kłamstwo etc.) a także kupcy posiadali bardziej wyspecjalizowanych stronników (określanych dla nich jako "agenci). W 4ed kupcy stali się klasą z umiejętnościami przywódczymi. Posiada też (w 4ed) dwie ścieżki rozwoju - mistrz karawany (rozwijający jeszcze bardziej w umiejętnościach przywódczych) oraz podejrzany diler (bardziej specjalizujący w relacjach).

Na Athasie domy i rody kupieckie zyskały znacznie większe znaczenie oraz siłę aniżeli ich odpowiedniki z innych światów, posiadając często większe znaczenie niż arystokracja. Rozciągają swoją sieć wpływów ponad granice polityczne i społeczne. To oni najczęściej są wzorcem dla początkujących oraz mniej ważnych kupców, aby zostać poszukiwaczami przygód. Jest to popularna opcja rozwoju kariery wśród elfów, a niektóre plemiona zmieniły swój profil z nomadycznych łowców-pasterzy na nomadycznych kupców-pasterzy.

Kodeks kupiecki[]

Wszystkie Domy Kupieckie posiadają kodeks wedle którego każdy członek musi przestrzegać. Od innych organizacji kupieckich, które chcą być traktowane jako Dom, także wymaga się jego posiadania i przestrzegania. I chociaż każdy Dom może mieć nieco zmodyfikowany, to pewien schemat się powiela. Rozwianie informacji o nieprzestrzeganiu, powodować będzie ostracyzm w środowisku handlarzy zorganizowanych w Domy (i z nimi współpracujących sił).

  1. Przystępując do Domu Kupieckiego osobnik zrzeka się dotychczasowej przynależności plemiennej i politycznej
  2. Członkowie składają przysięgę wierności
  3. Obietnica działania w jak lepszym interesie Domu w zamian za wynagrodzenie
  4. Zobowiązanie uczciwego handlu z każdym, niezależnie czy znajomy czy nieznajomy, przyjaciel czy nieprzyjaciel
  5. Zobowiązanie nie obnoszenia się bogactwem, jakie zyskało się dzięki współpracy z Domem
  6. Przestrzegać praw lokalnych i nie czynić nic, co by zwróciło uwagę lokalnej biurokracji
  7. Obietnica pomocy i współpracy z innymi kupcami kiedy są nękani, szantażowani, niesłusznie więzieni itd. gdyż życie kupców jest cenne
Advertisement