Justycjariusz

Gdzie są prawa, tam są ci którzy je łamią, a tam gdzie obywatele żyją w strachu przed tymi łamiącymi prawo, polują na nie dzielne dusze. Są to justycjariusze. Nie robią tego dla pieniędzy, nie robią tego dla chwały. Robią to ponieważ jest to niewdzięczna praca która musi zostać wykonana. Zdarza się również że jest satysfakcjonującym powołaniem życie poprzez wydobywanie na światło dzienne przestępcy który desperacko tego potrzebuje.

Justycjariusze generalnie są samotniczy, polegając na swoich własnych rozumach i umiejętnościach. Są nieustraszeni i prostolinijni w poszukiwaniu swojej ofiary i bezlitośnie efektywni w walce. Niewinność i alibi można argumentować przed sądem, lecz ładne słowa nie zmieniają faktów sprawy lub rozgrzeszają przestępcę od winy.

Justycjariusze niekoniecznie są sędzią, ławą przysięgłych lub egzekutorem; często po prostu dbają o to, aby ci ludzie mieli szansę wykonywać swoją pracę. W przypadkach gdzie niepraktyczne jest przyprowadzenie niegodziwców w ręce prawa, lub jeśli przestępca stawia opór, justycjariusze nigdy nie wachają się przynieść ostateczną sprawiedliwość tym którzy na nią zasłużyli. Źli justycjariusze, z drugiej strony, są osławieni za torturowanie swoich więźniów do zeznań przed ich oddaniem.

Gdy mierzą się z trudnymi wyzwaniami, justycjariusze łączą wspólne siły lub zbiór mieszanych postaci by upolować tych poszukiwanych prawem. Może to się okazać niemiłą niespodzianką grupy postaci która kradła bogatym by dać biednym.

Większość justycjariuszy zaczyna jako tropiciele. Niektórzy mnisi i paladyni również odkrywają że bycie justycjariuszem jest w linii z ich ideologią i niektórzy praworządni bogowie pozwalają swoim paladynom na wieloklasowość jako justycjariusz bez kary. Wojownicy często odnajdują wystarczającą nagrodę w zabijaniu, sprowadzanie ludzi z powrotem żywymi jest zazwyczaj zbyt dużym wysiłkiem jaki uznają za wart. Odwrotnie, wielu kapłanów jest zbyt wyrozumiała by być justycjariuszami; oczywiste wyjątki obejmują kapłanów Św. Cuthberta, jak również Hextora i określonych innych praworządnych złych bogów. Łotrzycy i bardzi, z swoimi umiejętnościami nastawionymi na umiejętności podstępu, mogą być bardzo efektywni w tej klasie. Nawet sporadyczny druid, zaklinacz lub czarodziej (zwłaszcza wróżbici) wkraczają w pole, dzierżąc czary jako bronie zamiast stali.

Źródła[edytuj | edytuj kod]

  • Complete Warrior