Ogromne jaszczurki

Jaszczurki (ang. lizards) to jedna z najbardziej znanych grup gadów, łatwo rozpoznawalna dzięki charakterystycznej budowie smukłego, wydłużonego ciała: zwykle czworonożne, ogoniaste, o skórze pokrytej łuskami i mocnych szczękach. Większość jaszczurek ma niewielkie rozmiary i nie jest niebezpieczna dla humanoidów, występują jednak groźne wyjątki.

Ogniste jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Ogniste jaszczurki są podobne do młodych, bezskrzydłych smoków i często mylone z pseudosmokami. Instynktowne upodobanie do świecących przedmiotów oraz duże rozmiary (do 10 metrów długości) wskazuje na dalekie ich pokrewieństwo z tymi istotami. Mają szare łuski z rdzawymi, czerwonymi albo brązowymi podbrzuszami. Z wiekiem łuski ciemnieją. Oprócz silnych, uzębionych szczęk, główną bronią tych istot jest zdolność ziania ogniem, na którego działanie same są niewrażliwe.

Ogniste jaszczurki mieszkają w podziemnych norach, z których wychodzą na powierzchnię na nocny żer. Upolowaną zdobycz zaciągają do legowiska, gdzie jest pożerana a jej resztki zalegają na kopcu odpadków. Jaszczurki ogniowe, jak typowe gady, poruszają się wolno i przesypiają około połowy dnia. Podczas okresu godowego składają od jednego do czterech jaj, które są bardzo cenione przez kolekcjonerów. Młode od momentu wyklucia są zdolne do samodzielnego życia. Żyją długo, osiągając nawet wiek 100 lat.

Ogromne jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Ogromne jaszczurki osiągają do 5 metrów długości i żyją na bagnach oraz mokradłach. Charakteryzują się potężnym chwytem szczęk, z którego pechowym przeciwnikom trudno się wyswobodzić. Ogromne jaszczurki nie są wybrednymi drapieżnikami i mają w zwyczaju atakować każdą istotę na tyle nierozważną, aby się do nich zbliżyć. Choć ich duże rozmiary sprawiają, że mają niewielu wrogów, są ulubionym pokarmem czarnych smoków, z którymi czasem dzielą miejsce zamieszkania.

Jaszczuroludzie chętnie oswajają ogromne jaszczurki, wykorzystując je jako wierzchowce, zwierzęta pociągowe lub hodowane w celach spożywczych.

Podziemne jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Agresywny gatunek wyposażony w specjalne przyssawki na przednich i tylnych kończynach, dzięki którym potrafi biegać po ścianach i sklepieniach podziemnych jaskiń. Spotykane w Podmroku, nigdy nie wychodzą na powierzchnię. Niektóre odmiany o nienaturalnie jasnej skórze są bardzo wrażliwe na światło słoneczne. Podobnie jak inne gatunki jaszczurek, podziemne charakteryzują się niezwykle silnym i niebezpiecznym uściskiem szczęk. Ponadto niektóre posiadają długi, chwytny język, który pomaga im w obezwładnianiu i przyciąganiu przeciwników w zasięg ostrych zębisk.

Minotaurowe jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Wielkie (do 35 metrów długości) i agresywne, jaszczurki te zawdzięczają swą nazwę dwóm potężnym rogom, osadzonym na głowie. Rogi te nie są jednak używane do walki. Zamiast tego służą samcom jako wabik przyciągający samice. W walce minotaurowe jaszczurki posługują się zębami i pazurami. Znane są z upodobania do zasadzek i umiejętności chwytania nieszczęsnych ofiar w morderczym uścisku szczęk. Zamieszkują tropikalne góry i wyżyny, często dzieląc terytorium z czerwonymi i miedzianymi smokami.

Wielka jaszczurka pręgowana[edytuj | edytuj kod]

Wielka pręgowana jaszczurka o piaskowej formie

Ten gad nieustannie przemierza swoje naturalne tereny - pustynie i suchy busz - poszukując zdobyczy. Praktycznie nieustraszona, wielka pręgowana jaszczurka atakuje każdą istotę którą spotka na swej ścieżce. Zdarza jej się jednak paść ofiarą większego drapieżnika, na przykład piaskowego smoka. Żyją wyłącznie pojedynczo.

Wielka pręgowana jaszczurka przypomina nieco dinozaura. Ma gruby i ciężki ogon, a jej groźne pazury bledną w obliczu potężnej paszczy. Osiąga 9 metrów długości, a waga dochodzi do ośmiu ton. Co chwilę wysuwa swój długi i rozwidlony język, poszukując zapachu ofiary. Jej skóra pokryta jest guzami i ma kolor pomarańczowy (ale bywa też żółta, różowa lub biała). Głowa natomiast ozdobiona jest pomarańczowymi pasami.

Jaszczurka ta porusza się powoli, ale każdą mniejszą od siebie istotę atakuje bez wahania. Potężnie trzymając ofiarę w paszczy, aplikuje jej swój jad wydzielany z dolnej szczęki. Trucizna ta zadaje natychmiastowe obrażenia od kwasu.

Wierzchowe jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Te mięsożerne jaszczury służą jako wierzchowce niemal wyłącznie w Podmroku. Rzadko widuje się je na powierzchni, a hodowcy zazdrośnie ich strzegą. Wymagają bacznej uwagi, gdyż mają na łapach przylepne poduszki, dzięki którym mogą wspinać się po ścianach. Jest to niezbędne do poruszania się po zawiłych podziemnych korytarzach. Stworzenia mają 120 centymetrów wzrostu w kłębie i ważą około 300 kilogramów.

Rozbójnicze jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Gatunek podziemnego gada czasami używanego przez drowy jako zwierzę juczne.

Rtęciowe jaszczurki[edytuj | edytuj kod]

Rtęciowe jaszczurki są cenione za swój wybuch szybkości i skłonność do noszenia jeźdźców. Drowi zwiadowcy używają tych wierzchowców by robić błyskawicznie szybkie najazdy.

Waran[edytuj | edytuj kod]

Mystarańskie[edytuj | edytuj kod]

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

Źródła[edytuj | edytuj kod]