Gnom

Gnomy faeruńskie

Środowiskowe warianty gnomów - od góry: wodny, arktyczny, pustynny, dżunglowy

Gnomy są rasą niewielkich humanoidów, często posiadającą magiczne zdolności i znaną z talentów do wynalazczości i alchemii a także wszelkiego rodzaju iluzji. Większość z nich rezyduje pod ziemią, w spokojnych rejonach obfitych we wzgórza i lasy. Cechami charakteru przypominają nieco połączenie elfa z krasnoludem. Są przyjazne ale małomówne, chętne do pomocy przyjaciołom ale rzadko pokazujące się, jeśli nie chcą być zauważone. Lubią zwierzęta, piękne klejnoty i dobre żarty - specyficzne poczucie humoru gnomów ma tak samo licznych zwolenników co przeciwników. Gnomy zazwyczaj skłaniają się ku dobremu usposobieniu, jednak rzadkie przypadki złych przedstawicieli tej rasy potrafią być groźne i przerażające. Głównym bóstwem gnomów jest Garl Świetlistozłoty.

Z wyglądu nieco podobne do krasnoludów, są jednak od nich mniejsze i mniej muskularne, a swe brody noszą krótko przycięte lub w ogóle golą zarost. Cechują się też ogromnymi nosami, które są prawdziwą dumą tej rasy. Kolor włosów, skóry i oczu zależny jest od podrasy danego gnoma. Gnomy mają własny język, dzielący się na kilka odpowiadających podrasom dialektów i znany ze złożonego słownictwa technicznego i przyrodniczego. Wielu gnomów uczy się języków innych istot a część zna nawet język Ziemi. Wszystkie posiadają zdolność widzenia w ciemnościach oraz zdolność rozmawiania ze zwierzętami.

W walce gnomy z uwagi na swe niewielkie rozmiary preferują spryt ponad siłę. Posiadają wypracowane przez rasę techniki walki z koboldami i goblinoidami, a niewielkie rozmiary ułatwiają im obronę przed atakami gigantów i innych dużych istot.

Gnom chaosu[edytuj | edytuj kod]

Gnom falowy[edytuj | edytuj kod]

Gnom leśny[edytuj | edytuj kod]

Gnom lodowy[edytuj | edytuj kod]

Gnomy urodzone i wychowane w mroźnych krainach często są zwane lodowymi gnomami, nie tylko przez ich skłonność do dekorowania swoich domów i wiosek wyszukanymi lodowymi rzeźbami. Lodowe gnomy posiadają inny zestaw czaropodobnych zdolności przez ich środowisko i nauki dzieciństwa.

Svirfneblin (podziemny)[edytuj | edytuj kod]

Gnom ognisty[edytuj | edytuj kod]

Gnom skalny[edytuj | edytuj kod]

Gnom szeptu[edytuj | edytuj kod]

Zapomniane Krainy Ten fragment dotyczy świata Zapomniane Krainy 3 ed.

Dragonlance Ten fragment dotyczy świata Dragonlance 3 ed.

Gnomy krynnskie (minoi)[edytuj | edytuj kod]

Źródła[edytuj | edytuj kod]