Bóg
Drow group p112.jpg
Ghaunadaur (drugi od prawej)
Ghaunadaur
Tytuł(y) Ten, Który się Czai, Starsze Oko, Pijak Dusz, Juibleks, Starsze Oko Żywiołów
Symbol czerwonawe oko na tle purpurowych, fioletowych i czarnych okręgów
Plan Ojczysty Plan Parażywiołu Szlamu/Kocioł Śluzu; Demoniczne Otchłanie/Kocioł Śluzu
Ranga mocy Pomniejsze bóstwo (niegdyś większe)
Charakter chaotyczny zły
Dziedziny śluzy, szlamy, galarety, wyrzutkowie, sznurowce, buntownicy, liny
Domeny chaos, drow, jaskinia, nienawiść, szlam, zło, zepsucie
Ulubiona broń bezkształtna macka (młot bojowy)
Sojusznicy Bwimb (martwy), Moander (martwy)
Wrogowie Lolth, Duerra z Podziemi, Eilistraee, Gargauth, Laduguer, Seldarine, Selvetarm, Vhaeraun, Blibdoolpoolp, Piscaethces, Diinkarazan, Diirinka, Wielka Matka, Gzemnid, Ilsensine, Ilxendren, Laogzed, Maanzecorian (martwy), Psilofyr
Zwierzchnik brak

Symbol Ghaunadaura

Ghaunadaur (go-na-dołr) jest jak na ludzkie standardy nieprzewidywalny. Może pomóc wiernym, którzy składają jedynie gołosłowne deklaracje - nawet poświęcając na to dużo mocy, by zagwarantować im stały dostęp do magii - ale również pożreć i okaleczyć ich bez ostrzeżenia. Lubi obserwować jak straszne potwory polują i pochłaniają swą zdobycz, napawając się cierpieniem, jakie zadają ofiarom. Jest jednym z Siedmiu Zaginionych Bogów (ang. Seven Lost Gods).

Historia[edytuj | edytuj kod]

Początki istnienia tego bóstwa są nieznane, chociaż wiadomo że nęka ciemne zakątki Krain od najdawniejszych czasów. Pierwotnie czczony był przez wszystkie szlamowce, ślimaki i inne pełzające stwory, które kiedyś były znacznie bardziej inteligentne. Jednak z jakiegoś kataklizmu te w większości utraciły rozum, pozbawiając Ghaunadaura wielu mocy. Plotka głosi, że to była złośliwa akcja Lolth, po tym jak została wygnana z pierwotnego Seldarine.

Nadal istnieją liczne, rozumne i bezkształtne istoty czczące Starsze Oko, to bóstwo zaczęło wspierać też i humanoidów, głównie wśród tych złych, którzy niezadowoleni byli z rządów bóstw z normalnych panteonów. Dominują tutaj drowy, które uciekają od supremacji kapłanek Lolth w ich cywilizacji.

Chociaż Ghaunadaur nie ma korelacji z Beztwarzowym Lordem Juibleksem oraz Starszym Okiem, to odkąd ich aktywność w Zapomnianych Krainach spadła niemal do zera, to Ten, Który Się Czai przejął ich aspekty.

Dogmat[edytuj | edytuj kod]

Wszelkie istoty żywe mają swe miejsce na świecie, a ich celem jest zdobywanie władzy. Myśliwi w trakcie polowania usuwają słabe osobniki, umacniając w ten sposób inne, zaś buntownicy i osoby kroczące własną drogą przynoszą postęp. Kapłanów innych bogów należy zabijać, zaś skarby ich świątyń zagarniać dla Ghaunadaura, któremu należy okazywać słuszny lęk i na koniec poświęcić się dla niego. Istoty władające mocą są źródłem energii życia, którą Oko czci i reprezentuje.

Awatary[edytuj | edytuj kod]

Ulubionymi awatarami Ghaunadaura jest czerwono-purpurowy ogromny ślimak. Innym jest bezkształtna galareta z dziesięcioma długimi, fioletowymi mackami. Lubi się też przesączać się z ziemi jako zielony, lepki śluz lub mgła. Dzięki takim formom potrafi cicho i bezszelestnie przekradać się, przechodzić przez niekonwencjonalne drogi a także dzielić swoje ciało i nim manipulować w innych miejscach jednocześnie.

Manifestacje Starszego Oka to głównie mgły oraz macki z oczyma, którymi lubi działać na ołtarzach swoich wyznawców. Spośród manifestacji wymienić można alkilith, puddingi, sześciany, sznury, ślimaki, śluzy, fiołkoróżowe róże z których cieknie krew, jaśmin, ametysty, skrzypce, złote oko i wiele innych.

Organizacja i duchowieństwo[edytuj | edytuj kod]

Kapłan Ghaunadaura (trzeci od prawej)

Na powierzchni Torilu kult Starszego Oka bazuje na dawnym kulcie Starszego Oka Żywiołów oraz Juibleksa, ale i tak jest bardzo nieliczny, ograniczony do małych grup w wielkich miastach. Będą to Bezantur, Calimport, Holldaybim (drowie miasto w Lesie Mir), Waterdeep, Neverwinter czy Westgate.

W Podmroku jest już bardziej znany i czczony, chociaż jego kult jest mocno prześladowany. W większości miast drowów, gdzie panują kapłanki Lolth, samo wypowiedzenie imienia Ghaunadaur jest przestępstwem, karanym śmiercią. Świątynie są ukryte a kult w licznych podziemnych miastach (wszystkich ras) relatywnie słaby. Silniej jest poza miastami, gdzie śluzy i inne bezkształtne istoty się gromadzą i mogą uzyskiwać inteligencję. W ruinach i innych opuszczonych budynkach kultyści tworzą świątynie. Te ozdobione są mozaiką przedstawiające sceny jak pełzająca ofiara jest zjadana przez dziesięć macek. Dużą uwagę wierni poświęcają podłodze, aby ona była czysta i z wypolerowanego kamienia (często nawet kupionego, aby zastąpił starą). Każda świątynia jest zaopatrzona przynajmniej w jeden magiczny filar, który promieniuje boską energią Tego, Który Się Czai. Przynajmniej jeden z filarów posiada zainstalowaną i ukrytą runę teleportacji, który umożliwia szybką ewakuację wiernych i głównego inwentarzu świątynnego.

Jeżeli chodzi o wyznawców to kult nie jest wybredny - bóg ten przyjmie każdego i każdemu może zaoferować swoje łaski.

Odnotować należy, że około 60% duchowieństwa to są bezkształtne istoty. Spośród duchowieństwo humanoidalnego (prawie wyłącznie mężczyźni) przyjmuje różne tytuły - Wstrętny Szlam, Szkodliwy Śluz, Pożeracz Śmieci. Mają tylko jeden główny obowiązek - składać ofiary. Bóstwo najbardziej ceni ofiary żywe, które ofiarują się bez oporu (niezależnie czy świadomie czy zahipnotyzowane czy inaczej). W przypadku braku możliwości zadowoli się też ofiarami z kości i mięsa, palone w oleju. W przypadki i braku tej możliwości kapłan zobowiązany jest oblać rękę olejem lub palną miksturą i ją podpalić, intonując modlitwę. W połowie przypadków rany po płomieniach są wyleczone po zakończeniu modlitwy.

Wierni zachęcani są do studiowania alchemii oraz produkcji trucizn, kwasów, olejów i innych chemikaliów.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]

  • Ghaunadan - specyficzny, rozumny sługa Ghaunadaura

Źródła[edytuj | edytuj kod]

Lolth
Mroczne Seldarine
Panteon drowi
Eilistraee | Keptolo | Kiaransalee | Malyk | Selvetarm | Vhaeraun | Zinzerena
byli członkowie
Ghaunadaur