Sferopedia
Advertisement

Dretch w piątej edycji D&D

Dretch (po prawej)

Dretch

Anatomia dretcha

Dretche (ang. Dretch) to głupie, podrzędne tanar'ri jedynie odrobinę mniej dzikie niż bezrozumne bestie. Są o stopień wyżej niż Grzywy, których bezwzględnie gnębią chcąc wykazać swoją wyższość choćby nad nimi. Z uwagi na to, że Grzywy są po prostu duchami oczekujących, de facto dretche są najniższymi z demonów. Niezliczone hordy tych stworzeń wypełniają warstwy Otchłani. Razem z resztą słabych tanar'ri pełnią rolę szeregowców i mięsa armatniego w Wojnie Krwi. Raczej nie uciekają z pola bitwy, bojąc się czekających upokorzeń z rąk większych tanar'ri. Poza tym, są bardziej niezawodne niż inne służące jako piechota czarty - hordaki. Część spośród dretchy jest niezwykle lojalna i usłużna w nadziei na awans do wyższej formy. Inne uważając, że nie mają nic do stracenia, buntują się, co prowadzi do ich rzezi z rąk potężniejszych demonów. Czasami takie powstania przyjmują ogromne rozmiary, odwracając uwagę tanar'ri od Wojny Krwi i doprowadzając do katastrofalnych rezultatów. Trzeba tu wspomnieć o dodatkowej funkcji, jaką spełniają dretche na obszarach ubogich w zdatne dla tanar'ri jadło. Większe biesy pożerają je wtedy w ogromnych ilościach.

Z wyglądu są mizernymi, przygarbionymi humanoidami o gumowatych, bezwłosych ciałach. Ich skóra ma rozmaite odcienie bieli i szarości, przechodząc w chorobliwy niebieski w miejscach prześwitywania napiętych żył. Ich usta są wiotkie i zaślinione, pełne małych kiełków. Ich głowy pokrywa rzadka szczecina, nie osłaniająca obwisłych uszu. Ich oczy są ukośnie skierowane ku dołowi a nos wygląda, jakby był zgnieciony. Porozumiewają się przy pomocy telepatii.

Źródła[]

  • Planescape Monstrous Compendium Appendix I
Advertisement