Czarodziej

Czarodziej to klasa podstawowa korzystająca z magii wtajemniczeń. Wielu posiada chowańce.

Specjaliści[edytuj | edytuj kod]

Na początku kariery każdy mag może wybrać szkołę magii w której może się specjalizować. Jednocześnie część ze szkół staje się dla niego zakazanych.

Iluzjoniści[edytuj | edytuj kod]

Większość ich czarów jedynie naśladuje rzeczywistość. Wielu z nich to gnomy. Sporo zaklęć z szkoły iluzji jest powiązanych z Planem Cienia.

Nekromanci[edytuj | edytuj kod]

Rzucają czary działające na żywe, martwe i nieumarłe ciała. Ponieważ większość czarów z tej szkoły wiąże się z czynieniem zła, nekromanci najczęściej posiadają właśnie taki charakter.

Odpychacze[edytuj | edytuj kod]

Specjalizują się w czarach ochronnych.

Przyzywacze[edytuj | edytuj kod]

Specjalizują się w przyzywaniu istot i przedmiotów z innych planów.

Transmuterzy[edytuj | edytuj kod]

Używają zaklęć ogólnie zmieniających rzeczywistość.

Wieszczowie[edytuj | edytuj kod]

Czary ze szkoły wieszczenia pozwalają przewidzieć przyszłość i w większości nie pomagają bezpośrednio w pokonywaniu przeciwności - dlatego też można uznać je za najsłabsze. W edycji 3.5 szkoła wieszczenia nie może stać się zakazaną, a wieszczowie muszą rezygnować tylko z jednej (zamiast dwóch).

Wywoływacze[edytuj | edytuj kod]

Potrafią wytwarzać krótkotrwałe czary wykorzystujące energię, z których wiele jest ofensywnych, jak chociażby kula ognista.

Zaklinacze[edytuj | edytuj kod]

Nie należy mylić z klasą zaklinacza, Rzucają czary manipulujące zachowaniem istot.

Ochromanci[edytuj | edytuj kod]

Jedna z dwóch obowiązkowych specjalizacji[1] (znaczy się gracz musi wybierać między jednym a drugim) niskopoziomowego czarodzieja w systemie Dark Sun. Energię magiczną pobiera poprzez zsynchronizowanie się z naturą, jej ochranianiem etc. Z tego powodu nie mogą posiadać złego charakteru i w przypadku zmiany charakteru na zły traci swoje moce. Najszybszą drogą powrotną jest poproszenie wysokopoziomowego druida o pomoc, co zwykle wiąże się z wykonaniem jakiejś misji. Podczas zsynchronizowania się z naturą poprawiają się własności rolne lokalnej ziemi a i też rośliny nieco lepiej rosną.

Plugawianci[edytuj | edytuj kod]

Jedna z dwóch obowiązkowych specjalizacji[2] (znaczy się gracz musi wybierać między jednym a drugim) niskopoziomowego czarodzieja w systemie Dark Sun. Energię magiczną pobiera poprzez brutalną kradzież sił witalnych z roślin, gleby a nawet niektórych zwierząt. Z tego powodu nie mogą posiadać dobrego charakteru. W przypadku zmiany na dobry traci swoje moce. Jego zaklęcia są szybsze oraz stosunkowo silniejsze od ochromantów, ale roztaczają w okół siebie negatywną aurę, oznaczającą zwykle kary do charyzmy w różnych testach. Dodatkowo zaczerpnięta energia psuje okolicę - ziemia się wyjaławia a istoty (głównie rośliny) zmieniają się w jałowy popiół.

Anagakok[edytuj | edytuj kod]

Anagakok to specjalizacja czarodzieja występująca tylko w pierwotnych społecznościach plemiennych i koczowniczych. Podobnie jak barbarzyńcy, nie potrafi on czytać, lecz mimo to włada magią na podobieństwa standardowego czarodzieja studiując swoją księgę zaklęć zapisaną w sposób osobistych formuł. Ze względu na wychowanie w społeczności związanej z naturą, anagakok zna się również na naturze i przetrwaniu w dziczy oraz potrafi spontaniczne zmienić jedno z przygotowanych zaklęć na czar ochrony przed żywiołami. Anagakok to specjalizacja, która faworyzuje zaklęcia związane z naturą, zwierzętami i roślinnością, niezależnie od szkoły z której pochodzą.

Epicki czarodziej[edytuj | edytuj kod]

Dla epickiego czarodzieja wiedza stanowi potęgę, a jej zdobywanie to zadanie, które nigdy się nie kończy. Kuszą go tajemnice coraz silniejszej magii oraz tworzenia artefaktów. 

Epicki czarodziej (Dark Sun)[edytuj | edytuj kod]

Epicki czarodziej w systemie Dark Sun może podążyć ścieżką ewolucji w smoka, avangiona lub rozwijać się jako zwykły epicki czarodziej z innych światów.

Planarny czarodziej[edytuj | edytuj kod]

Podczas gdy różni czaromioci mogą mieć specyficzny punkt widzenia na daną sferę, czarodzieje preferują bardziej otwarte podejście do planów. Dla czarodzieja plany reprezentują wiedzę i moc, gdzie może poznawać sekrety sfer bez względu na ich charakter, co uważa za cechę prawdziwego mistrza magii. Czarodzieje, bardziej niż inne klasy mają możliwość dostosować się do różnych planów, dzięki dziennemu doborowi zaklęć może on wybrać odpowiednie czary zależnie od miejsca w którym będzie się znajdował i każdego dnia dostosować repertuar mocy do danego miejsca.

Początkowo, planarny czarodziej uczy się jak wykorzystywać swoją wiedzę o rzucaniu zaklęć, aby przełamywać naturalne niedogodności danego planu i rzucać czary na pierwszy rzut oka niemożliwe lub bardzo trudne do użycia w danej sferze (np. kulę ognia na planie żywiołu wody, lub ochronę przed złem w Otchłani). Wiedza ta jest na tyle obszerna, że czarodziej musi poświęcić część miejsca w księdze zaklęć, która w innym przypadku posłużyłaby na nowe czary. Bardziej doświadczeni planarni czarodzieje podczas przygotowywania zaklęć potrafią natchnąć je mocami dobra, zła, prawa i chaosu (tylko jednym). Tak przygotowane zaklęcie działa skuteczniej przeciw osobom i stworzeniom o charakterze przeciwnym, a jeszcze skuteczniej działają w miejscach będących urzeczywistnieniem tych idei (np. dobre zaklęcia lepiej działają na planach wyższych). Najbardziej doświadczeni planarni czarodzieje uczą się zdolności dzięki której mogą zestroić się z którymś z planów i natchnąć jego esencją zaklęcia których używają, o ile używane czary są zgodne z ideą tej sfery, co sprawi, że będą one jeszcze potężniejsze. Przykładowo, czarodziej który użyje tej zdolności i zestroi swoją magię z planem żywiołu ognia sprawi, że wszystkie ogniowe zaklęcia których użyje będą jeszcze potężniejsze i będą trwały dłużej, efekt ten będzie działał tylko w odniesieniu do ognistych zaklęć. Zdolność ta zabiera miejsce w księdze zaklęć, które normalnie posłużyłoby na nowe czary. 

Źródła[edytuj | edytuj kod]

Przypisy[edytuj kod]

  1. W jednych źródłach jest jako specjalizacja, w innych jako osobna klasa