FANDOM

Wallpaper Race Human

Ludzka kobieta, Catti-brie

Ludzie (ang. Humans) są niezwykle rozpowszechnioną rasą humanoidów. Z racji doskonałych zdolności przystosowawczych, na większości światów materialnych, na jakich występują, są rasą najliczniejszą i bardzo często dominującą. Zdolność adaptacji sprawia również, że nie posiadają jednolitej kultury, dzieląc się na wiele nacji o bardzo różniącym się od siebie poziomie rozwoju i obyczajach. Również na Planach Zewnętrznych należą do popularniejszych ras rozumnych.

Większość ludzi jest potomkami plemion nomadów i późniejszych wędrownych formacji - pionierów, zdobywców, kupców, uchodźców i innych wędrowców. Żyłka awanturnictwa, chęci poznawania i zdobywania jest tym, co kształtuje ten gatunek. zazwyczaj ziemie opanowane przez ludzkie cywilizacje składają się z wielu odmiennych od siebie państw, będących mieszanką przeróżnych nacji, religii i linii krwi i powiązanych ze sobą skomplikowanymi zależnościami. Natura ludzka jest elastyczna i ambitna, co ułatwia dostosowanie się do nowych warunków. Jeśli chodzi o moralność, zwyczaje i gusta, różnic między ludźmi jest zbyt wiele, by je wymieniać. Jako istoty o stosunkowo krótkiej długości życia, nie mają tak dobrze zachowanej historii rasy jak elfy czy krasnoludy. Kraje ludzi znane są z nieustannie ewoluującej struktury społecznej i dużej ilości nieludzi, którzy są stosunków łatwo tolerowani i akceptowani. Ludzie oddają cześć najróżniejszym bóstwom i w większości światów trudno mówić o stałym panteonie, choć poszczególni bogowie mają większą lub mniejszą popularność w rozmaitych ludzkich krainach.

Fizycznie ludzie osiągają wzrost przeciętnie między 1,5 a dwoma metrami i wagę od 50 do 120 kilogramów, choć zdarzają się odchylenia od normy. Mężczyźni są zwykle więksi i silniej zbudowani od kobiet. Kolor skóry, oczu i włosów ludzi może przybierać różne odcienie, od alabastru, poprzez żółć, oliwkę, brąz i heban. Również stroje ludzi mają najrozmaitszy krój i barwy, zależne od trendów danej nacji. Łatwo krzyżują się z innymi rasami, najczęściej z elfami, orkami i niektórymi przybyszami z planów. Z racji łatwego nawiązywania kontaktów często służą jako dyplomaci i doradcy na dworach i w państwach innych istot, świetnie również radzą sobie jako kupcy.

To ludzie są twórcami języka handlowego, który potocznie zwany jest "Wspólnym" i poprzez rozmaite dialekty dotarł nawet na plany, mutując w planarny handlowy i rozpowszechniając się na skalę niespotykaną dla żadnej innej mowy.

Ludzkie rasyEdytuj

TorilEdytuj

Humans1

Główne ludy Faerunu, od lewej: Calishyta, Chondatanin, Damaranin, Mulanin, Imaskari, Rashemita i Tethyrczyk.

Rasy Południa

Przedstawiciele grup ludzkich południowego Faerunu - od lewej: Arkajun, Durparczyk, Halruaańczyk, Shaaryjczyk

Card 10 Characters and Costume

Zakharyjczycy

  • Zakhara - Nie ma charakterystycznych podziałów etnicznych, Zakharyjczycy są potomkami upadłych imperiów Nog i Kadar. Różnią się przede wszystkim społecznie na mieszkańców pustyni, Al-Badia, żyjących w rozmaitych plemionach oraz mieszkańców miast, Al-Hadhar, żyjących w miastach-państwach o rozmaitych społecznościach. W odległej przeszłości przedstawiciele tych ludów przeniosły się do Faerunu przez liczne portale i stanowią część istotnych tam grup etnicznych, Al-Hadhar znani są jako Calishyci, zaś Al-Badia jako Bedyni.
    • Al-Badia - Poza murami miast, poza pasmami sadów i pól, leży prawdziwy Płonący Świat Zakhary. Tutaj, w regionach znanych jako Wysoka Pustynia oraz Nawiedzone Krainy, stworzenia muszą żyć na warunkach świata, a nie swoich własnych. Ludy największych pustyń Zakhary, dostatecznie silni by w nich przetrwać oraz dostatecznie śmiali by prosperować.
    • Al-Hadhar - zamieszkują niziny i wybrzeża Zakhary, jej chłodniejsze i wilgotniejsze miejsca o porannych mgłach monsunowych deszczach. Żyją w osadach wszelkich rozmiarów, od gromady glinianych bud po złote wieże Huzuz.
  • Kara-Tur: Issakorci, Koryoańczycy, Kozakuranie, Kuong, Shou, Wanesi, Wu-haltai
  • Maztika - Maztikanie zawierają takie grupy jak: Azuposi, Ludzie-Psy, Zielony Lud, Metahel, Nahopaka, Neksalanie, Pajtowie.

OerthEdytuj

Oeridians

Ludzie Flanaess

Niemal wszyscy ludzie Flanaess mogą wyśledzić swojego korzenie do pięciu grup etnicznych (Szósta grupa, Olmowie z Dżungli Amedio, istnieją jako byli niewolnicy Posiadłości Morskich Książąt.) Wiele ludów zachowuje wyraźne cechy rasowe, lecz większość jest trudna do rozpoznania z racji na długie stulecia mieszanych małżeństw. Jednakże w tych przypadkach wiele rodzin identyfikuje się z poszczególną grupą etniczną i podąża jej tradycjami i zwyczajami bez względu na to czy przypominają one ich przodków. Jedynie Rhennee gardzą małżeństwami spoza swoich rodów.

KrynnEdytuj

Humans2

Ludy Ansalonu.

Standardowy podział grup etnicznych Ansalonu opiera się na ludy cywilizowane i wędrowne.

  • Cywilizowani ludzie
  • Nomadzi

EberronEdytuj

Humans

Ludy Khorvaire, od lewej: Thranowie, Karrnathyjczycy, Aundairianie, Brelowie, Cyranie.

Khorvaire spośród ludzi zamieszkują przedstawiciele Pięciu Narodów.

AthasEdytuj

Ludzie z różnych miast-państw cechują się charakterystycznymi cechami wyglądu. Jedynie mieszańcy kosmopolitycznego miasta Tyr nie mają wyróżniających cech.

AebrynisEdytuj

W świecie Birthrighta ludzie podzieleni są na pięć odrębnych podras, różniących się kulturowo.

  • Ainureańczycy
  • Brecht
  • Khinasi
  • Rjurik
  • Vos

Ludzie innych światówEdytuj

Ludy pochodzące z rzeczywistego świata były obecne w D&D od samego początku istnienia gry. Głównie za sprawą podręczników źródłowych wprowadzających bóstwa ze znanych kultur. Począwszy od Supplement IV: Gods, Demi-Gods & Heroes (1976) dla OD&D. W AD&D 1e bóstwom zaczęto przypisywać plany zamieszkania w Manual of the Planes 1e (1987), co uwzględnił kolejny podręcznik o bogach Deities & Demigods 1e (1980). Koncepcję tę porzucono w Legends & Lore (1990) dla AD&D 2e by powrócić do niej w Planescape Campaign Setting (1993), gdzie jednoznacznie stwierdzono, że ludy te zamieszkują wiele światów pierwszych materialnych zawierających się w tym samym Wieloświecie. Szczególnie On Hallowed Ground (1996) wymieniając we wstępie panteony stosuje określenie ludzi zamieszkujących kosmos, nawiązując co określenia Planu Materialnego z gry Spelljammer. Niezależnie opisywane były wybrane kultury poprzez podręczniki historyczne z serii Historical Reference (HR1-HR7) (1990-1997). Część tych kultur pod zmienionymi nazwami występuje także w światach Zapomnianych Krain czy Greyhawka, np. Aztekowie jako Maztikanie w Maztice.

Wśród tych wszystkich źródeł oraz w Dragon Magazine opisywane następujące ludy wraz z ich kulturami i wierzeniami:

  • Arabowie - pustynny lud podzielony na nomadów i mieszkańców miast.
  • Afrykanie - lud pochodzący z czarnego lądu dżungli i sawann.
  • Aztekowie i Majowie - ludy praktykujące krwawą religię dla swych bóstw przybyłych z gwiazd.
  • Celtowie - lud zamieszkujący knieje, o silnej roli druidów i bardów w społeczności.
  • Chińczycy - orientalny lud żyjący w cesarstwie według reguł Niebiańskich Władz.
  • Egipcjanie - cywilizacja uważana za pośrednią pomiędzy sumeryjską, a babilońską, żyjąca w spalonych słońcem pustyniach i żyznych nadrzecznych dżunglach.
  • Finowie - półnomadyczny lud odległej północy, tundry pokrytej śniegiem pod zorzą polarną. Bardziej czczą swoich bohaterów z Kalevali niżeli starych bogów.
  • Grecy - lud zarówno kontynentalny jak i wyspiarski, różnorodny jak jego bogowie, o unikatowym koncepcie honoru i fatum, z zazdrosnymi bóstwami biorącymi aktywny udział w ich życiu.
  • Hindusi - orientalny lud żyjący w systemie kastowym, według praw wed i karmy.
  • Indianie - wiele plemion zamieszkujących prerie, knieje i wzgórza, wyznające animistyczną wierę w zwierzęce duchy i bogów.
  • Japończycy - orientalny lud żyjący w cesarstwie, zamieszkujący odizolowane wyspy wulkaniczne, wyznający shinto i bóstwa kami.
  • Nordycy - zwany wikingami wojowniczy lud z północnych fjordów.
  • Persowie - mający wspólne aryjskie pochodzenie z Hindusami lud z pustynnej krainy, wyznający zaratusztrianizm.
  • Polinezyjczycy - zróżnicowany lud wyspiarzy zamieszkujący rozległe archipelagi.
  • Słowianie - lud rozległych kniei, podzielający część wierzeń Celtów i Finów.
  • Sumerowie i Babilończycy - prastare kultury z suchych pustyń będące niegdyś jednym ludem. Pierwotni Sumerowie ściślej związani z pierwotną naturą oraz wyrośli z nich Babilończycy dążący do cywilizacji i prawa.

Ludzie w Półplanie GrozyEdytuj

Na Półplanie Grozy żyją najróżniejsze grupy etniczne ludzi charakterystyczne dla krainy, która została do niego dołączona. Jest to także jedyne znane miejsce występowania tajemniczego, cygańskiego ludu Vistani.

Inne podrasyEdytuj

Aventi

Aventi

Neanderthral

Neandertalczyk

Poniżej zestawiono podrasy wciąż zaliczane bardziej do ludzi niż do jakichkolwiek innych kategorii potworów czy nieludzi:

RodowodyEdytuj

Rodowody

Ludzie o różnych rodowodach - od lewej: rodowód minotaura, rodowód likantropa, rodowód niebianina

ŹródłaEdytuj