Sferopedia
Advertisement
Bloodstone

Ziemie Krwawnika

Fr9

Krajobraz mroźnych Ziemi Krwawnika, okładka "The Bloodstone Lands"

Chłodne Ziemie (ang. The Cold Lands) - region znajdujący się pomiędzy Anauroch i Zatoką Sossar, granicząc z Tuigańskami Ziemiami Hordy oraz z północą Morza Księżycowego i cywilizowanymi narodami Wschodnich Ziem Centralnych. Ten region zwany jest też niekiedy Ziemiami Krwawnika (ang. Bloodstone Lands), choć ściśle nazwa ta odnosi się do Damary i Vaasy.

W 5ed przetłumaczono jako Zimne Ziemie.

Geografia[]

Ziemie te są chropowatą, swobodną gromadą terytoriów leżących Nazwa mówi o ich głównej cesze, mrożącym chłodzie, często z powodu większej wysokości, lecz częściej z powodu obecności Wielkiego Lodowca, Pelvuria, który osiadł wzdłuż terytorium. Thar znajduje się w ich granicach, oraz Pasmo, a także Vaasa, Damara oraz odległe samo Sossal. Łącznie wynosi to około 150 tys. mil2 (około 388,5 km2).

Regiony i kraje:

Historia[]

Dungeons and Dragons Ten fragment dotyczy 5.0 edycji Dungeons and Dragons.

Na tronie Damary zasiadł uzurpator, Yarin Frostmantle z prawowitej dynastii Pogromców Smoków. Jego poddani skarżą się na tyranię oraz rosnące zagrożenie ze strony demonów.

Odrodzone Narfell rozbudowuje swoje siły kawaleryjskie i łucznicze, a także odnowiło kolaborację z demonami.

Rycerze Paktu z Vaasy szykują się by dokonać uderzenia na zdestabilizowaną Damarę bądź na wybrzeża Morza Księżycowego. A niektórzy z rycerzy chcieliby zająć najpierw Zamek Grozy.

Sossal skupiło się w ostatnim okresie na handlu, a informacje o nim są skąpe.

Polityka[]

Rdzeń polityki Chłodnych Ziem zdeterminowany jest przez dziedzictwo kolaboracji starożytnego Narfellu z demonami. Nawet późniejsze konflikty Damary z Vaasą są owocem tamtejszej kolaboracji.

Zasadniczo poza mieszkańcami, oraz garścią ludów sąsiednich, prawie nikt nie interesuje się sytuacją polityczną na Chłodnych Ziemiach. Najważniejszą interwencją zagraniczną była prawdopodobnie Krucjata Triady, zorganizowana przez kościoły Triady przy wsparciu Amn oraz Calimshan. Wtedy to przebudzone zostały demoniczne siły i zastępy paladynów, mnichów, kapłanów i innych ruszyło, dzięki czemu po dwóch latach walki możliwe było tutaj względnie normalne życie.

Bywa, że konni wojownicy z Ziem Hordy przybywają tutaj, by dokonać rajdów. Jednak to rodzimi orkowie i hobgobliny są gorsi.

Społeczeństwo[]

Najistotniejszą grupą społeczną są tutaj Damaranie. Na tundrze bywa, że panują pół-koczowniczy Narowie.

Potencjały[]

Chłodne Ziemie są pełne potworów, które były wypierane na północ przez cywilizowane narody ludzi, elfów i krasnoludów. Są tutaj smoki, rządzące całymi społecznościami. Tu gromadzą się hordy orków, hobgoblinów i innych dzikich ras. W górach, gdzie wygrzebać można skarby naturalne bądź pozostałości z dawnego osadnictwa, kryją się wszelkiej maści dziwactwa. Podmrok też dostęp do Chłodnych Ziem poprzez jaskinie w górach.

Wygrzebać tutaj też można bogactwa z ruin dawnych cywilizacji. Najbardziej wybijają się wpływy Narfellu, a przedmioty i magia pozostawiona przez tę cywilizację jest związana z demonicznymi mocami.

Uwagi[]

Początkowo część opisów, związanych z Chłodnymi Ziemiami (np. opis konfliktu Damary z Vaasą) dotyczyło settingu Greyhawk. Jednak od podręcznika The Bloodstone Wars wydarzenia zostały przekonwertowane do settingu Zapomnianych Krain. Jeszcze później dokonany został rework, przesuwający wydarzenia z kampanii o kilkaset lat później.

Chłodne Ziemie są pełne potworów, często potomków plemion i klanów zepchniętych na północ przez cywilizujące siły ludzi, elfów i krasnoludów z południa. Tutaj władają smoki, rządząc małymi nacjami nieludzi i ludzkich dzikusów. Tutaj tworzą się hordy orków nacierając na miękkie, bogatsze rasy południa. I tutaj znajdują się zaginione królestwa i minione chwały, prastare kultury czekające na odkrycie.

Źródła[]

  • Forgotten Realms Campaign Setting - 2 edycja
  • The Bloodstone Lands
  • Wybrzeże Mieczy - 5 edycja
Advertisement