Waleczny Ghaele walczy z Demonami Cienia

Azata są rasą niebian rodzimych dla planu Elizjum, gdzie dążenie do wolności i dobroci jest najważniejsze. Istoty te są uosobieniami tych idei, wielkimi bardami, rycerzami i odkrywcami którzy wędrują poprzez plany w poszukiwaniu dobrych nacji potrzebujących ich pomocy. Opisywani są jako niebianie najbardziej przypominające elfy lub istoty baśniowe, lecz mimo wszystko mają często niezwykłe, nieludzkie kształty a także mogą przyjmować postać żywiołów i mistycznych form. Większość z nich posiada jakiś szlachetny tytuł, tj. baron, hrabina lub książę, najwyraźniej odziedziczone po jakimś dawno zapomnianym i porzuconym planarnym monarsze. Azata nie używają tych tytułów do wywierania wpływu na siebie nawzajem, zamiast tego używają ich do rozpoznawania siebie i trochę do poprawienia swojej samooceny. Są śmiertelnymi i zajadłymi wrogami Zła, nieustępliwymi i sprytnymi w bitwie.

Nie jest raczej zaskoczeniem, że trzy z najpopularniejszych rodzajów Azata potrafią latać, gdyż rzadko zostają w jednym miejscu na długo, przedkładając dreszczyk emocji podróżowania i odkrywania, nad wygody. Większość "osiedli" Azata to zbiór namiotów na około jakiegoś punktu orientacyjnego, gdzie gromadzą się w ciągu dnia dzieląc się wiadomościami, opowieściami i czasami prowadząc przyjacielskie pojedynki. Osiedla takie nierzadko istnieją jedynie przez kilka dni, po których całość zostaje spakowane, a "mieszkańcy" rozchodzą się do swoich sprawa. Takie tymczasowe osady są zawsze pełne kolorów i mają bezustanną atmosferę zabawy i biesiady, a sami azata szybko witają starych znajomych. Choć mało kto jest w stanie przewidzieć gdzie i kiedy powstanie takie obozowisko, to niektóre grupy lub rodzaje Azata często zbierają się cyklicznie na święta lub zjazdy. Takie spotkanie często odbywają się w mistycznym czasie, takim jak pełnia podczas równonocy lub ślub dwój jasnowidzów lub proroków, zawsze odbywają się w dziewiczo pięknym lub po prostu zachwycającym cudowną natura miejscu. Wszyscy Azata zasadniczo wiedzą gdzie i kiedy odbędzie się najbliższe zgromadzenie ich rodzaju i o ile obecność nie jest wymagana, albo nawet oczekiwana, to każdy przybyły jest witany z otwartymi rękoma. Spotkanie te nie wykluczają jednak bardziej stałych farm gmin, które można znaleźć pośród nawet najwyższych szczytów Elizjum.

Podczas gdy stoickie, przywiązane do swojego domu archony nazywają ich lekkomyślnymi kuzynami, azata są napędzani przez wrodzoną krucjatę i niesamowicie nudzą się jeśli muszą siedzieć w jednym miejscu przez dłuższy czas. Natura ta oznacza również, że nie są w stanie służyć śmiertelnikom przez dłuższy okres czasu, wolą przybyć, wykonać zadanie i ruszyć na wykonanie kolejnego zadania. Azata starając się rozpowszechnić idee wolności i radości, zdają sobie sprawę, że nie mogą krzewić tych cnót w całym multiwersum. Bez Ciemności nie może istnieć Światło, a bez walki nie można odnieść zwycięstwa. Rozumiejąc to, ci niebianie omijają większość śmiertelnych konfliktów, działając w nich raczej jako doradcy, niż czempioni dobra, przedkładając zwycięstwo dobrego śmiertelnika nad osobisty triumf. W przypadku gdy siły Zła działają jawnie i naruszają światy śmiertelników, azata szybko stają w obronie takiej sfery i pomagają tym, którzy nie mieli by szans w samotnej walce.

Azata w zasadzie działają wspólnie, lecz będąc potężnymi indywidualistami o silnej osobowości często mają odmienne poglądy jak poradzić sobie najlepiej w określonej sytuacji. Mimo, że obie strony mają na myśli większym dobro, to różnice zdań mogą przerodzić się z czasem w długotrwałe żale. W przypadku, kiedy pojedynczy azata jest przekonany o słuszności swoich racji, może on wybrać coś w rodzaju samo-wygnania, porzucając wsparcie pobratymców i wyruszyć na jednoosobową krucjatę przeciw okrucieństwu wieloświata.

Większość azata pochodzi z przepięknego Elizjum, gdzie zostali stworzeni  z dusz dobrych śmiertelników. Podobnie jak większość innych przybyszów, azata nie rozmnażają się w podobny do śmiertelników sposób, lecz lubią spotykać się ze śmiertelnikami, którzy wykażą się wdziękiem i dobrym usposobieniem. Azata z chęcią poddają się takim uczuciom jak miłość, radość i towarzystwo, ale rzadko czują się związani ze swoim kochankiem, niezależnie do jakiej rasy należy.

Choć wielu niebian postrzega niezależność za oczywisty aspekt sprawiedliwości, żaden przybysz nie honoruje tej zasady tak gorliwie jak azata. Często związaniu z dobrymi istotami baśniowymi Faerie, azata posiadają często równie dziwacznie postacie jak one, lecz w ich przypadku wdzięk i dzikie piękno są oznaką czystości.Dla ich bardziej stałych kuzynków, azata mogą wydawać się roztrzepane i lekkomyślne, lecz głupcem jest ten, kto sądzi że są mniej gorliwe w walce ze złem niż inni.

Doskonałości (ang. empyreal lords) wywodzące się od azata są wyjątkowo różnorodną grupą. Niektórzy dzierżą fantazyjne tytuły i swoim wpływem obejmują wielką rzeszę wyznawców, inni wędrują samotnie pozostawiając po sobie oznaki wielkich czynów. Jeszcze inni podróżują w asyście grupy potężnych kompanów mając dwory na co najmniej pół tuzinie planów i półplanów. Azata są zmienni również jeśli chodzi o wierność swoim Doskonałością. Niektórzy wiernie podążają za jednym władcą przez wieki lecz inni podejmują służbę tylko na krótki czas, jeśli zajdzie taka potrzeba. Azata szanują swoje Doskonałości i ich niezależną naturę. Nie podążają ślepo za swoim władcą, ich duch jest zbyt niezależny aby podążać za kim zbyt długo bez nieubłaganego zwątpienia w innych.

Azata budują swoje schronienia w postaci fantazyjnych konstrukcji, począwszy od ciężkich, jedwabnych namiotów, poprzez jurty wyszywane klejnotami, a kończąc na pałacach z bambusa. Większość z nich ma kilka domów, których lokalizacja zmienia się wraz z niestałymi sojuszami ich społeczeństwa. Sojusze te, nazywane dworami, są ośrodkami sztuki, muzyki, filozofii i osobistego gusta, rozpadają się one jednak równie szybko jak powstają. Choć na Elizjum istnieje kilka stałych dworów, to ich członkowie zmieniają się niczym podmuchy wiatru. Kiedy azata opuszczają swój rodzimy plan, odnajdują natchnienie w każdym miejscu, po za czarcimi planami. Pierwotne i niecywilizowane Faerie jest szczególnie atrakcyjny, do tego stopnia, że azata stworzyły w nim swoje małe miejsce spotkań. W tym miejscu od czasu do czasu zwoływane są walne spotkania, na których niebianie przedstawiają okazy wyjątkowego piękna Faerie, które chcą wprowadzić do Elizjum i odwrotnie, czyli inspirujące pomysły z ich rodzimego planu, które mogą wprowadzić do Faerie. Oryginalnie, kilku-poziomowe osiedle składające się z nierównych kręgów drzew, przez lata zmieniało się wielokrotnie i za każdym razem, kiedy ktoś odwiedza to miejsce, ma wrażenie, że zmieniło ono swój wygląd. Nikt nie wie jak i dlaczego ciągle się zmienia, lecz teraz jest to osada żywych drzew wyrastających z poszycia lasu, sieć ciemnych grot z grządkami świecących kwiatów i samotna iglica z agatu wysoka niczym najbardziej antyczne z drzew planu. Azata odwiedzający plan materialny są przyciągani przez dzikie, pierwotne obszary majestatycznej przyrody, szczególnie jeśli nie zostały skażone wpływem człowieka.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Plan Elizjum w kosmologii Pathfinder odpowiada Arboreii z kosmologii Planescape
  • Azata z kosmologii Pathfindera są odpowiednikami eladrinów z kosmologii Planescape.

Źródła[edytuj | edytuj kod]