Bóg
AstilaborSymbol.jpg
Symbol Astilabor
Astilabor
Tytuł(y) Nabywczyni, Mistrzyni Skarbu
Symbol Dwunastościenny klejnot
Plan Ojczysty Zewnętrze
Ranga mocy Pomniejsze bóstwo
Charakter Neutralny
Dziedziny Nabywanie, status, bogactwo
Domeny Smok, Ochrona, Bogactwo (Jaskinie, Metal)
Ulubiona broń Sejmitar (pazury)
Sojusznicy Garl Świetlistozłoty, Moradin
Wrogowie Olidammara
Zwierzchnik Io

Święty Symbol Astilabor

Astilabor jest smoczą boginią pozyskiwania, w szczególności zdobywania i utrzymywania bogactwa, oraz podnoszenia w ten sposób statusu. Wyznają ją smoki które szukają bogactw.

Druga edycja[edytuj | edytuj kod]

Astilabor jest chaotyczną neutralną, pośrednią mocą z Limbo. Jej symbolem jest dwunastościenny klejnot.

Astilabor jest wyznawana przez smoki wszelkich gatunków, albowiem jest ona w pewien sposób archetypem smoczej rasy. Astilabor reprezentuje żądzę pozyskiwania i utrzymywania majątku - chciwość, jeśli patrzeć w negatywny sposób, ale także dążenie do podniesienia statusu poprzez zyskiwanie bogactwa. Smoki wyznające Astilabor czasem obiecują swemu bóstwu podzielenie się zyskami, jeśli ta pomoże im w nadchodzącej przygodzie - a nigdy nie zmarnują tego co jej obiecały. (Jakże Mistrzyni Skarbów miałaby szanować smoka, który oddał ich skarby tak łatwo?)

Astilabor objawia się jako ogromny smok, który lśni wszystkimi kolorami smoków chromatycznych i metalicznych. Rzekomo posiada ona skarb, ukryty gdzieś na planie Limbo, który zawiera więcej bogactw niż można by znaleźć na wszystkich planetach świata. Czasami (bardzo rzadko) łaskawie ofiarowuje ze swych oszałamiających skarbów podarek dla swych wyznawców którzy ją zadowolili.

Trzecia edycja[edytuj | edytuj kod]

Astilabor reprezentuje naturalne smocze pragnienie do zdobywania bogactwa i potęgi. Nie lubi ona jawnej chciwości okazywanej przez Tiamat i jej zwolenników.

Dogmat[edytuj | edytuj kod]

Astilabor przyznaje bogactwo i moc, ale bez żadnych przejawów chciwości. Wpaja ona smokom wewnętrzną potrzebę zbierania i chronienia skarbu. Twierdzi ona, że nie pozwala sobie na uznawanie kradzieży żadnego rodzaju ze strony jej wyznawców, ale często przymyka oko jeśli taki czyn jest popełniany w celu powiększenia czyjegoś skarbu.

Kler[edytuj | edytuj kod]

Astilabor uznaje tylko kleryków o neutralnych cechach charakteru, którzy lepiej pozostają czyści przy celu zdobywania i pozyskiwania skarbów. Jej kapłani preferują nie być wciąganymi w konflikty między smokami, ale często nagradzają tych których skarby są większe i kosztowniejsze.

Astilabor jest szanowana przez smoki wszystkich typów i charakterów, ale aktywnie wyznawana przez nielicznych. Najczęściej smoki poprzestają na wyryciu jej symbolu jako ochronnego znaku nad skarbem.

Wyznawcy tej bogini są zaprzyjaźnieni z wyznawcami Moradina i Garla Świetlistozłotego (jako że ci bogowie szanują wartość klejnotu czy monety tak bardzo jak można). Jednak nie ufają oni wyznawcom Olidammary, którzy według nich są w głębi serca złodziejami.

Zadania[edytuj | edytuj kod]

Zdobycie specyficznego wartościowego przedmiotu lub określonej ilości złota, by włączyć je do skarbu, są najbardziej typowymi dążeniami wyznawców Astilabor. Gdy wyznawca obrazi ją, skarby pozyskane w zleconych przez nią zdaniach są zwracane do jednej z jej świątyń.

Modły[edytuj | edytuj kod]

Modlitwy do Astilabor są zwykle zmawiane podczas liczenia czyjegoś bogactwa. Podczas przepuszczania strumienia złotych monet przez czyjeś palce lub szpony wyznawca mógłby rzec "Całe to złoto należy do mnie. Obym dodał do swego majątku dziesięciokrotnie, dziesięciokrotnie więcej".

Światynie[edytuj | edytuj kod]

Wśród wyznawców Astilabor istnieje zdecydowane napięcie między potrzebą powielania majątku a pragnieniem uhonorowania ich bogini. Świątynie Nabywczyni są przeważnie wielkimi budowlami które są bezpieczne i dobrze strzeżone. Bogate wyposażenie i umeblowanie jest rzeczą typowo wypożyczaną ze zbiorów dla świątyni. Świątynia może wystawić platynowe lichtarze, oraz kinkiety ścienne dostarczone przez smoka, z pokrytymi złotem ozdobami, dostarczonymi przez innego. Posiadacz takiego przedmiotu jest jasno odnotowany w jakiś sposób, zwykle przez szczególny znak wyryty lub wyszyty na przedmiocie.

Obrzędy[edytuj | edytuj kod]

Większość obrzędów ku czci Astilabor angażuje grupę darczyńców, zamierzających powiększyć majątek. Niektóre z tych grup przypominają tradycyjne grupy poszukiwaczy przygód.

Posłańcy i sojusznicy[edytuj | edytuj kod]

Heraldem Astilabor jest neutralny, 19-sto poziomowy ludzki-smoczy łotrzyk. Jej sojusze wliczają smoki, półsmoki, oraz smocze istoty. Czasami ci sojusznicy mają niebiańskie lub czarcie pochodzenie, ale nawet takie przypadki mają neutralne cechy charakteru.

Różnice między źródłami[edytuj | edytuj kod]

PodręcznikDraconomicon z 1990 przyznaje Astilabor status większego bóstwa, zaś podręcznik Cult of the Dragon z 1998 nazywa ją pośrednią mocą. W trzeciej edycji jest pomniejszym bóstwem.

Oprócz tego, w drugiej edycji domem Astilabor jest plan Limbo, zaś w trzeciej - zamieszkuje ona Zewnętrze. Ponadto, w drugiej edycji ma charakter chaotyczny neutralny, a w trzeciej - po prostu neutralny.

Panteon smoczy
Aasterinian | Astilabor | Bahamut | Chronepsis | Faluzure | Garyx | Hlal | Io | Lendys | Sardior | Tamara | Tiamat

Źródła[edytuj | edytuj kod]